MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2008 červenec - srpen

Aktivismus po jihoafricku

Praha – Tři podlaží galerie Langhans zaplnila do 17. srpna současná jihoafrická fotografie. Výstava I am not afraid (Nebojím se) není jen souborem kvalitních snímků, ale vypovídá také o pozoruhodném sociálním projektu. Fotografové jsou mladí absolventi fotografické školy The Market Photo Workshop, která pořádá kurzy pro nejchudší obyvatele Johannesburgu.

Galerie Langhans výstavu jihoafrických fotografií převzala od rakouského časopisu Camera Austria, který Market Photo Workshopu věnoval své jubilejní sté číslo. „Nechtěli jsme stále dokola řešit teoretickou otázku, co je fotografie. Proto jsme vybrali živou, sociálně zaměřenou práci,“ vysvětluje editorka časopisu Christine Frisinghelliová.

Langhans se rozhodl představit v Praze výstavu vzhledem k tomu, že ho přesvědčila umělecká i dokumentární kvalita snímků, které zachycují proměnu jihoafrické společnosti po skončení apartheidu. Galerie chce tímto způsobem zároveň ocenit práci Camery Austria a vzdát poctu jihoafrickému fotografovi Davidu Goldblattovi, který Market Photo Workshop v roce 1989 založil.

„Během apartheidu, tedy až do roku 1994, černoši nemohli studovat fotografii na škole. Workshop bylo jedno z mála míst, která tehdy byla otevřena všem etnickým skupinám,“ říká současný ředitel fotografické školy John Fleetwood.

Škola poskytuje marginalizovaným a znevýhodněným obyvatelům Johannesburgu základní fotografické vzdělání. Pořádá šestitýdenní kurzy pro začátečníky, v nichž se studenti naučí techniku a vytvoří si portfolio, s nímž mohou postoupit do dalšího kola. Tam už je individuálně vede zkušený fotograf, často absolvent školy. Nejvyšším cílem je vychovat profesionála, který se fotografováním sám uživí.

Student má během kurzů k dispozici fotoaparát, laboratoř, počítač. To se samozřejmě neobejde bez stipendií. Neziskový Market Photo Workshop podporuje jak stát, konkrétně jihoafrické ministerstvo kultury, tak mezinárodní instituce, například Mezinárodní organizace pro migraci. „Co se týká příspěvků, je pro nás heslo ,Nebojím se‘ celkem výstižné,“ žertuje ředitel školy John Fleetwood.

Jednou z největších výhod projektu je podle něj to, že studenti pracují v prostředí, které znají. „Často upozorní na určité sociální problémy jako první,“ tvrdí Fleetwood. Mezi tématy studentských prací se tak objevuje nelegální obchod na hranicích s Mosambikem (projekt Back and Forth), kriminalita bělochů (Jodi Bieberová) nebo „léčení“ černošských leseb znásilňováním (Zanele Muholi).

Instalace v Galerii Langhans představuje nejen fotografické cykly rozdělené podle projektů nebo jednotlivých autorů, ale také knihy Davida Goldblatta, doprovodná videa a čísla časopisu Camera Austria. Snímky Jihoafričanů v neposlední řadě nutí středoevropského diváka, aby si uvědomil zažité představy, s nimiž se od dob kolonialismu díváme na fotogenické černošské tváře.