MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2016 únor

Ateliér a Artalk

Praha/Brno – V polovině prosince vyšlo poslední číslo časopisu Ateliér. Čtrnáctideník současného výtvarného umění skončil po 28 letech existence. První číslo vyšlo roku 1988, tehdy ještě pod hlavičkou Svazu českých výtvarných umělců. Ve stručném Nekrologu Ateliéru šéfredaktorka Blanka Jiráčková (pozici zastávala od roku 1990) jako důvod ukončení činnosti uvedla ekonomickou náročnost provozu uměleckého časopisu.

Ateliér se s finančními problémy potýkal prakticky po celou dobu své existence. Kritická situace nastala v posledních třech letech, kdy došlo k výraznému snížení grantové podpory ze strany Ministerstva kultury. V roce 2012 grantová komise  časopisu přiznala podporu 560 tisíc korun, místo 2 milionů, na které byl zvyklý. I tak nicméně šlo o zdaleka nejvyšší grant v kategorii výtvarných časopisů. Podobnou častku časopis dostával i v následujících letech.

Podle slov šéfredaktorky bylo smyslem časopisu poskytovat prostor jak profesionálním umělcům a odborníkům, tak informovat širokou veřejnost. „Ateliér pro mne představoval křižovatku, propojení různých cest, těch hlavních, proudících jako široká řeka a razících si svůj prostor krajinou výtvarných tendencí, i těch tichých, které se rodily v klidu a osamění, a přesto měly sílu živoucího pramene, těch které byly opevněné svou elitářskou ambicí, jež se tlačily na vrchol, a někdy též slepých, nikam nevedoucích,“ čteme v nekrologu.

Okruh přispěvatelů Ateliéru byl velmi široký. Periodikum dávalo prostor autorům i umělcům ze všech regionů České republiky a zejména v 90. letech bylo platformou k diskusi nad některými palčivými tématy porevoluční kulturní politiky.

O dvacet let mladší periodikum internetového typu Artalk.cz změnil na počátku roku šéfredaktorku. Silvii Šeborovou, která v roce 2008 Artalk zakládala a zůstává předsedkyní zapsaného spolku, vystřídala Klára Peloušková, čerstvá laureátka Ceny Věry Jirousové. Peloušková mnoho změn zatím nechystá. Sama říká, že v minulosti definované poslání serveru zůstává stejné: „I nadále bude referovat o aktuálním dění ve výtvarném umění a bude platformou pro výměnu názorů. Artalk dlouhodobě publikuje kritické texty jak začínajících, tak etablovaných autorů a funguje jako archiv fotodokumentace a informací o výstavách a dalších událostech uskutečněných nejen v hlavních centrech.“

Nově se Artalk chystá věnovat větší prostor designu a architektuře, které se v minulosti objevovaly jen výjimečně. „Při výběru témat bychom se chtěli o něco více než doposud soustředit na projekty jiného než výstavního charakteru a prostřednictvím reportáží, rozhovorů či recenzí reflektovat i krátkodobé akce,“ vysvětluje Peloušková. Do budoucnosti by ráda navázala spolupráci se zahraničními periodiky, jejichž vybrané zprávy by pak Artalk mohl přebírat.

Peloušková vystudovala dějiny umění a teorii interaktivních médií na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a v současné době pokračuje v magisterském studiu na VŠUP v Praze. Od loňského roku byla stálou redaktorkou Artalku. Silvie Šeborová od nového roku nastoupila do Moravské galerie v Brně jako náměstkyně  pro vnější vztahy.