MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2016 červenec - srpen

BIG Serpentine Pavilion

  • Datum / 14. 07. 2016
  • Autor / Ledvina Josef
  • Rubrika / staveniště

Londýn – Jako každý rok vyrostl na léto v londýnských Kensingtonských zahradách zbrusu nový pavilon. Úloha byla tentokráte svěřena ateliéru BIG s jednačtyřicetiletým dánským architektem Bjarkem Ingelsem v čele. Vystavěn je z dutých po ose interiér exteriér otevřených laminátových tvárnic. Z čelního pohledu působí trochu jako nedopnutý zip – dvě při zemi do široka rozkročené stěny se pozvolna s rostoucí výškou spínají ve stěnu jedinou.

Novinkou letošního architektonického programu Serpentine Gallery je čtveřice skromnějších letních altánů, jež stojí o několik set metrů dále, v sousedství neopaladiánského chrámku královny Karolíny. Navrhli je Asif Khan, Barkow Leibinger, Kunlé Adeyemi, Yona Friedman (generačně pestrý kolektiv, prvnímu je třicet šest poslednímu třiadevadesát).

„Projekt studia BIG je dobře spočteným koktejlem talentu, uličnictví, arogance a vynalézavosti v řešení problémů,“ komentuje pavilon kritik nedělního listu The Observer Rowan Moore. Zároveň v něm ale spatřuje i určitý paradox: Zatímco pro jiné architekty podle něj představují dočasné stavby „příležitost k posouvání hranic toho, co je pokládáno za možné, příležitost odvážit se testovat nápady, jež pak mohou být využity na větších projektech, je Ingels architektem, který se svými vícepodlažními emotikony už před tím byl tak odvážný, jak se mu zamanulo.“ Serpentine tak má nakonec být jednou z jeho „subtilnějších kreací“.

Jako příklad Ingelsova architektonického emotikonu, v němž se situační humor chattové konverzace stává realitou, lze uvést jeho právě dokončovanou elektrárnu pro Kodaň. Její střechu tvoří svah, který má v zimním období sloužit jako sjezdovka a z komína budou vycházet kouřové kroužky odměřujíc tuny vyprodukovaného oxidu uhličitého. Jinou, již hotovou a široce medializovanou stavbou ateliéru BIG je obří rezidenční dům na newyorské 57. ulici, jehož svažitá fasáda se odvážně vzpouzí Manhattanské ortogonalitě. Za zmínku stojí že architekt přitom právě v případ Serpentine Pavilionu narazil na praktické limity. Podle jeho plánu měli mít návštěvníci možnost po čtrnáctimetrové stavbě dle libosti lézt, což ovšem správa parku z bezpečnostních důvodů zakázala.

Studio BIG patří navzdory Ingelsovu mládí ve světě architektury k velkým hráčům. V New Yorku a v Kodani zaměstnává na 300 lidí a otevření Pavilonu Serpentine využilo k oznámení vzniku třetí pobočky v Londýně. Pracuje tu ostatně už na několika velkých zakázkách – na novém náměstí v areálu někdejší elektrárny Battersea nebo sídlo společnosti Google na King's Cross. Letos to tak vlastně bylo naposled, co mohl být Bjark Ingels k stavbě pavilonu vyzván, podle pravidel akce je totiž vyhrazena architektům, kteří dosud nemají ve Spojeném království žádnou dokončenou stavbu.