MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2007 duben

Boudníkova cena

Praha – Cenu Vladimíra Boudníka za rok 2006 získal letos sedmdesátiletý výtvarník Lubomír Přibyl. Cena mu byla předána 26. února v Clam-Gallasově paláci při zahájení soutěžní přehlídky Grafika roku 2006. Obě soutěže vyhlašuje už od poloviny 90. let občanské sdružení Inter-Kontakt-Grafik.

Lubomír Přibyl vstoupil do umění v 50. letech, v podstatě souběžně pracuje na rozměrných reliéfech a grafických listech. Jeho podporovatelem se brzy stal také Jiří Kolář. „Skutečně průkopnickou roli sehrálo Přibylovo usilování na samém počátku 60. let,“ říká o Přibylovi porotce soutěže Jiří Valoch. „Zatímco většina těch, kdož usilovali o moderní umění, se orientovala na různé podoby informelu, on již přehodnotil smysl materiálových textur do podoby úplně nového, mezinárodně aktuálního přístupu. Již v roce 1960 začal jako jeden z prvních v Československu užívat oproštěného jazyka geometrie.“

K Přibylově příklonu k prostým geometrickým formám možná přispělo i jeho krátké zaměstnání v ČKD Přístroje, kde se mimo jiné spřátelil s Vladimírem Boudníkem. Přibylovou doménou zůstala až do dnešních dnů černá monochromie. V 60. letech měl několik samostatných výstav, v letech 70. byl pak nucen stáhnout se do ústraní a vystavoval pouze na zahraničních přehlídkách. V podstatě jediným materiálem, se kterým pracuje jak v reliéfech, tak v materiálových grafických matricích, jsou provazy, šňůry nebo nitě. Na snímku je jeho grafika Zkosený jehlan z roku 1996.

Cena Vladimíra Boudníka je udělována za významný grafický přínos a může ji získat jen žijící český umělec činný v oblasti grafiky. Hlavní město Praha cenu dotuje částkou 30 tisíc korun. V předchozích letech ji získali například Jaroslava Severová, Jiří Anderle, Marie Blabolilová či Michal Cihlář.

Ceny v soutěži Grafika roku jsou naproti tomu udělovány konkrétním dílům v několika kategoriích. Každá z cen je pojmenována podle svého sponzora a je honorována částkou 5 až 10 tisíc korun podle kategorie. Oceněný grafický list se zároveň stává majetkem sponzora ceny. V kategorii velkých grafických listů zvítězil kamenotisk Mikoláše Axmanna Z adresáře, v kategorii malých grafik vybrala porota barevný dřevořez Jana Jemelky s názvem Trojice. Oba autoři patří ke střední generaci výtvarníků.