MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2014 říjen

Bratislavská Kunsthalle

Po devatenáctiletém úsilí slovenské výtvarné scény se Bratislava dočkala vlastní kunsthalle. Dům umění sousedské metropole otevřel v pátek 19. září výstavou Paradox 90. – kurátorské koncepce v období mečiarismu, jež prezentuje reinterpretace významných výstav, které proběhly na Slovensku na sklonku 20. století. Oč slavnostněji tato slova zní, o to je realita problematičtější.

 

Kunsthalle sídlí v budově Domu kultury na náměstí SNP. Jde o prostory, které jsou zájemcům o výtvarné umění dobře známé: koná se tu hned několik festivalů a přehlídek, zmiňme alespoň listopadový Měsíc fotografie. Přítomný čas je zde na místě, aktuální výstava má být na konci měsíce svěšena, aby byla po ukončení fotografické přehlídky zase znovu nainstalována. Bylo by možné předpokládat, že když byl pro Kunsthalle zvolen již existující prostor, dočká se – vzhledem k ambicím do Domu umění vkládaných – rekonstrukce. To by však byl omyl, vstupujeme do naprosto stejného prostoru, na jaký jsme byli po minulá léta zvyklí a nezachrání to ani červený koberec, květiny u vchodu či bílou látkou slavnostně potažené stoly. Chtělo by se říci, že když už Kunsthalle nemá opravené prostory, má alespoň dramaturgicky propracovaný výstavní program. Opět chyba lávky. Nad přípravou výstavy Paradox 90. dohlížel Juraj Čarný, jenž byl jedinou osobou, která se přihlásila do prvního, anulovaného, výběrového řízení na ředitele Kunsthalle.

Nové výběrové řízení by mělo proběhnout do konce letošního roku, kromě informace, že se do něj přihlásili tři uchazeči, však generální ředitelka Národního osvětového centra Jana Kresáková v rozhovoru pro server Artalk.cz nebyla ochotná prozradit žádnou další informaci týkající se jmen kandidátů, členů výběrové komise či termínu řízení. V současné době je šéfkurátorem galerie Richard Gregor, který se sem přesunul i s týmem svých spolupracovníků z Galerie Cypriána Majerníka, bývalé městské galerie, jejíž zrušení odhlasovali členové místního zastupitelstva městské části Bratislava – Staré Město v loňském roce a od té doby se galerie potýkala s existenčními problémy.

Když tedy slovenský básník Daniel Pastirčák přirovnával na slavnostním otevření kunsthalle k letišti, z nějž budou letadla odvážet slovenské umění do světa a to světové přivážet do Bratislavy, věta „Neobjednal som si žiadny let, takže vlastne neviem kam ideme, viem iba, že letíme.“ vyzněla palčivěji, než si pravděpodobně řečník sám uvědomoval. Jediným světlým momentem zůstává samotná výstava Paradox 90., které je sice vyčítána přílišná insiderskost a pro ty, kteří 90. léta nezažili na vlastní kůži, může vyznít příliš málo informativně, přesto ve spojení s obsáhlým dvojjazyčným katalogem doplněným o barevné fotografie jistou zprávu o předminulé dekádě přináší.