MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2009 červen

Dan Gregor aka Initi

Fenomén VJingu si v českém prostředí nenápadně a pomalu hledá své obdivovatele. Jeho autoři i divácké publikum tvoří úzkou subkulturu těsně propojenou s hudební produkcí. Není ale důvod, proč by se VJing jako akční obrazové umění na rozhraní videoartu a performance neměl rozšířit k širším vrstvám milovníků umění. Jednou z příležitostí, kde se s tímto fenoménem setkat, je festival Street for Art, na němž se projekcí představí i Dan Gregor aka Initi, jeden z nejmladších, ale nejkreativnějších VJů.

Ulice pražského Jižního města se v květnu promění v prostor pro umění. Festival Street for Art do nich vpustí několikero výtvarných médií české i zahraniční produkce, včetně hudební akce, během níž proběhne i VJ projekce. V průhledné bublině nazvané Kitchen Monument ji provede 21. května Initi (1980) v hudební spolupráci s JTNB.

Initi, vlastním jménem Dan Gregor, se VJingu začal věnovat postupně, přirozeně se rozšiřující cestou. „Můj svět je od počátku spjatý s výtvarným uměním. Ať to byla fotografie, kterou jsem studoval na opavském Institutu tvůrčí fotografie, nebo malovaní ve volném čase nebo grafický design, kterým se doposud živím. Tyto zájmy mě mimo jiné přivedly mezi lidi, kteří jsou činní na hudební scéně, a s těmi jsem začal spolupracovat formou VJingu. Důležitým okamžikem byl paradoxně zánik VJské skupiny Loox, po které jsem zdědil prostor Kytka. Tam jsme vytvořili zkušebnu a s ní se pojí i mé začátky spolupráce s hudebníkem JTNB a VJ Kolouchem,“ komentuje své počátky Initi.

Jeho první projekce se odehrály na Silvestra roku 2005 v prostoru Trafačka, později se zařadil mezi VJe představující se pravidelně v klubu ROXY, kde David Beránek inicioval dosud fungující VJ večery Bulva fabula. Vystupuje také jako support zahraničním umělcům (letošní koncert Nathana Fakea v Akropoli) a na alternativních festivalech jako byl Biosphere (2004) či Shotgun (2008), podílí se také na koncepci vizuální sekce festivalu Newnew v Brně (vše ve spolupráci s VJ Kolouchem). Činorodost Initimu neschází. A kreativita také ne.

Přestože je jeho tvorba částečně závislá na hudbě, kterou jeho projekce doprovází, poskytuje mu více než mantinely spíše prostor pro manévrování. Spojuje v ní svou zkušenost ze studia fotografie, kde nabyl základní technické znalosti o záznamu obrazu, se zkušeností grafika, který ovládá počítač jako nástroj, jako přirozenou součást umělecké tvorby. Pracuje přitom jiným způsobem než ostatní, protože nepoužívá žádné ze standardních aplikací určených k VJingu. Sám si sestavil software, vlastní systém, který umožňuje, aby se obraz choval tak, jak vyžaduje. Používá ho k experimentování s obrazem, v němž zúročuje archiv vlastních videí i animace na pozadí vytvořených 3D scenerií. Vizuální stránka jeho projekcí se dá tematicky vymezit oblastí hvězdných mlhovin nebo prací se zlomky paměti vyvolané napovrch úseky filmů.

„Námětová pole si vybírám podle druhu hudby, kterou doprovázím. Ale nejčastěji je to taková snovost, která začíná až fádním vesmírným průletem a pak formou záblesků hledám nějaké emocionální propojení hudby a vlastních zážitků, které jsem stačil obrazově zdokumentovat a mám je hlavně ve svém archivu na disku. V poslední době začínám stále víc využívat možnosti interakce s obrazem pomocí např. motion trackingu, zvuku a podobně.“

Pro Initiho je typická precizní příprava projekcí. Vzhledem k širokému spektru DJů a živých hudebních projektů, které svými vizuály doprovází, je ocenění hodná jeho profesionálně zvládnutá synchronizace s každým hudebníkem. Umožňují to i programy, se kterými pracuje. Může díky nim flexibilně reagovat na aktuální atmosféru akce, na které právě vystupuje, a v průběhu projekce improvizovat. Bohužel ne vždy, protože v porovnání se zahraničními možnostmi je technická vybavenost tuzemských organizací stále tristní. To často platí i pro divadlo, které Initiho láká, protože v něm existuje možnost ukázat víc interaktivních prvků i možnost samostatného pojednání scény. Ale právě vinou technickému set-upu může celá jeho práce v rámci divadla přijít vniveč. To jsou bitvy, se kterými mladá výtvarná disciplína VJingu zápolí. Nicméně i přesto je její výsledky, a to i mezioborové, možno vidět v profesionálním zázemí. Nejen na festivalu Street for Art, ale třeba také v červnu v experimentálním prostoru NoD, kde proběhne divadelní představení s mexickou tanečnicí Christinou Maldonado, muzikantem Petrem Skalou, výtvarnicí Kateřinou Fojtíkovou a s vizuálním doprovodem právě Dana Gregora alias Initi.