MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2015 listopad

Designblok 2015

Poslední říjnový týden proběhl sedmnáctý ročník Designbloku, pravidelné podzimní přehlídky, na níž bylo představeno 253 instalací, z nichž 11 bylo k vidění přímo ve veřejném prostoru/městě. Od předchozích ročníků se ten letošní lišil zejména svým situováním do areálu pražského Výstaviště, tedy do prostorů, které primárně sloužily a nadále fungují pro pořádání veletrhů. Pro návštěvníka tato změna znamenala snazší orientaci v prostoru, instalace byla velkoryse rozvolněná a tak se divák mohl cítit komfortně i během víkendové špičky. Pro vystavovatele změna přinesla možnost rozměrnějších instalací a také zlevnění účastnických poplatků. Oproti menším pokojům v Grandhotelu Evropa nebo v Domě U Minuty, kde si každý designér, studio nebo firma mohl vytvořit téměř uzavřený prostor s vlastní atmosférou a nebyl tak konfrontován s ničím vnějším, se vystavovatelé tentokrát dostali k sobě blíže. Naopak divák se stal kolemjdoucím a přímý kontakt s designérem tak nebyl častý. Možná právě proto vybočovaly z řady ostatních firmy TON a Ikea, které připravily interaktivní instalace. Asi nejvíce za poslední léta se tak letošní ročník přiblížil prvním přehlídkám, které probíhaly v karlínských halách, kde se po roce 2000 Designblok etabloval. Celkový dojem více připomínal jiné prodejní akce pořádané v holešovickém prostoru, což ale není na škodu, vzhledem k tomu, že se jedná právě o přehlídku designu.

Do programu se i letos dostala mezinárodní soutěž diplomových prací Designblok Diploma Selection, která zejména pro ty, kteří hledají nové trendy nebo mladé designéry, patří k těm nejzajímavějším. Díky odborné porotě, jejímiž členy jsou přední galeristé, designéři a publicisté z Čech i ze zahraničí (například Rossana Orlandi, Gilles Massé nebo Agnieszka Jacobson-Cielecka) má soutěž dobrou úroveň a účastní se jí absolventi z prestižních univerzit. Letošními vítězi se stala holandská módní návrhářka Janina Volkmer, která představila kolekci inspirovanou islandskou a skandinávskou přírodou, designér Jorge Penadés, jenž vytvořil nový pevný materiál recyklovaný ze zbytků bot a odpadu z koženého nábytku nebo oděvů. Mezi oceněnými z Čech lze jmenovat Michala Stracha, který se soutěže účastnil se souborem objektů mapujícím autorův „vnitřní svět“.

Už třetím rokem otevírají pořadatelé tzv. Art House, prostor, který je věnován designu pohybujícího se na hranici umění. Kurátorkou letošní výstavy se stala Lenka Lindaurová, která do expozice Lapidária pozvala Kateřinu Šedou, Romana Štětinu, Richarda Loskota, Dominika Langa a Jana Komárka, aby reagovali na daný prostor a vytvořili intervenci do míst, které prezentuje památky kamenosochařství v Čechách od 11 do 19. století. Tyto umělce ještě doplnil vlámský designér Maarten de Ceulaere a italské studio Formafantasma. Instalaci lze považovat za zdařilý příklad výstavního konceptu, díky kterému se k velkému spektru diváků, dostává současné umění poutavou a přitom srozumitelnou cestou.