MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2007 červenec - srpen

Drahá věc

Londýn – Se jménem Damiena Hirsta lze již dnes spojit řadu nej. Je nejznámějším, nejprovokativnějším a nejdražším britským umělcem současnosti. Jeho nejnovější socha – platinová lebka posázená diamaty – pak aspiruje na titul nejdražšího uměleckého díla vůbec. Socha nazvaná Pro lásku boží (For the Love of God) je na prodej za 50 milionů liber. V korunách by to bylo něco přes 2,1 miliardy, tedy přibližně třetina plánovaného rozpočtu českého ministerstva kultury na příští rok.

Socha, která byla veřejnosti představena v průběhu června na výstavě v londýnské galerii White Cube, je odlitkem lidské lebky z 18. století, kterou umělec před časem koupil v Londýně. Pravé jsou na ní pouze zuby. Povrch lebky je pokryt 8601 diamanty. Největší z nich, uprostřed jejího čela, váží 55 karátů. Hirst do výroby sochy investoval přes 10 milionů liber.

O ceně, kvalitě i významu tohoto díla si je možné myslet ledacos. Výtky, že jeho sochy jsou sice spektakulární, leč myšlenkově prázdné, zaznívají na Hirstovu adresu od chvíle, kdy poprvé vystavil dnes již slavného žraloka naloženého ve formaldehydu. Hirst je však zajímavý přinejmenším jako typ umělce, který se plně vymanil ze závislosti na mecenáších i galerijním systému. Samotný fakt, že ve svých jednačtyřiceti letech byl schopen sám financovat takto drahé dílo, stojí za pozornost.

Příběh moderního umění od 19. století dále lze vyprávět též jako příběh postupného osamostatňování umělce. Svoboda, kterou umělcům dává trh, má však své limity a většina výtvarníků je v situaci, kdy své náročnější projekty nemůže realizovat bez podpory galerie či nějaké jiné instituce. Hirst se ale v posledních letech sám stal svého druhu institucí. Buduje vlastní sbírku moderního umění a před čtyřmi lety dokonce od sběratele Charlese Saatchiho, který se v 90. letech rozhodující měrou zasloužil o jeho úspěch, za 6 milionů liber odkoupil zpět 12 svých raných děl. Hirstův majetek britský tisk odhaduje na víc než 100 milionů liber.

„Když člověk sleduje, co Damien v posledních letech dělá, je snadné si říct, že ztratil soudnost a stal se obětí svého úspěchu. Já si ale myslím, že je za tím něco víc,“ říká o Hirstovi známá americká sběratelka Mera Rubellová. „Myslím, že se snaží vybudovat si platformu, která mu umožní být víc slyšet. Věřím, že se od něj můžeme dočkat ještě velkých věcí.“ Jeho nejnovější počin onou „velkou věcí“ ale zatím ještě asi nebude.