MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2011 červen

GASK skončil

Praha/Kutná Hora – Jana Šorfová zůstává ve funkci ředitelky Galerie středočeského kraje. Že se jí stala na základě projektu, který opsala od galeristky Moniky Burian, vedení kraje nevadí. „To, že se obě shodly na podobné koncepci řízení kulturní instituce, jen značí správnost a vhodnost této koncepce,“ řekl Hospodářským novinám hejtman David Rath.

Kraj se víc jak měsíc odmítal k plagiátorství Jany Šorfové vyjádřit s tím, že si nechává zpracovat odborný posudek. Ten svěřil producentovi a PR manažerovi Petru Vlasákovi, který zasedá v několika grantových komisích pražského magistrátu. Vlasák, který v minulosti s Monikou Burian spolupracoval na festivalu Tina B., označil projekt Šorfové „za velmi životaschopný, s šancí zvýšit kredit nejen galerie, ale i celého Středočeského kraje“ a podle kraje Šorfovou „obvinění z plagiátorství“ zbavil. Do čtyřiadvaceti hodin se však od tohoto tvrzení sám Vlasák distancoval. Posuzoval prý jen věcnou kvalitu projektu a bouřlivé dění kolem GASKu podle vlastních slov vůbec nezaregistroval. Kraj následně vyrukoval s tvrzením, že o plagiátorství nejde, neboť autorka původního projektu Monika Burian „se necítí být poškozena“.

Z galerie v průběhu května odešla většina odborných pracovníků. Výpověď podali symbolicky den po oslavách prvního výročí otevření galerie v kutnohorské Jezuitské koleji. Jana Šorfová je po dobu výpovědní lhůty poslala na nucenou dovolenou a zakázala jim vstup na pracoviště. Na funkci šéfkurátorky podle vlastních slov počítá s Noemi Smolík, kritičkou a kurátorkou žijící v Německu. Po poradě s právníkem odcházející pracovníci GASKu na Šorfovou podali trestní oznámení „pro spáchání trestného činu podvodu tím, že uvedla Středočeský kraj a komisi v omyl za účelem získat výhodu ve výběrovém řízení na pozici ředitelky“.

K odvolání Šorfové hejtmana otevřenými dopisy vyzvali kurátoři výstav chystaných na letošní a příští rok i trojice nezávislých členů poroty, kteří s jejím jmenováním v lednu souhlasili. Kraj totiž Šorfovou porotcům původně představil jako jedinou kandidátku. Za této situace a po jejím ubezpečení, že se nechce míchat do odborného vedení galerie, s jejím jmenováním souhlasili. Až následně vyšlo najevo, že termín jednání byl zvolen tak, aby se jej druhý uchazeč nemohl zúčastnit (podrobněji AA 2011/03). Kraj však nyní tento zmanipulovaný konkurz používá jako alibi. „Odborníci v komisi diskutovali s paní Šorfovou velmi dlouhou dobu a pečlivě s ní rozebírali její záměry i zkušenost. Je proto zarážející, že nyní na základě mediálních informací najednou otočili,“ nechala se slyšet vedoucí krajského odboru kultury Klára Zubíková, která byla předsedkyní poroty.

Setrvání Jany Šorfové ve funkci znamená pravděpodobně konec ambiciózní mezinárodní výstavy Europa Jegellonica, která se v GASKu měla konat příští rok. Její hlavní kurátor Jiří Fajt, který byl jedním z porotců ve výše popsaném konkurzu, trvá na tom, že Šorfová by měla odejít. Na přípravě výstavy navíc nyní v galerii nikdo nepracuje, ačkoliv na jednání o zahraničních zápůjčkách je už nejvyšší čas. Projekt, který Jiří Fajt připravuje již několik let a pro který získal partnery v Polsku a v Německu, měl původně podporu hejtmana, nyní se však kraj od výstavy spíše distancuje. Na tiskovou konferenci za účasti polského velvyslance, na které byla výstava začátkem května poprvé představena veřejnosti, se ostatně neobtěžoval přijít ani hejtman Rath, ani vedoucí kulturního odboru Zubíková.