MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

červenec - srpen / 2019
Aktuální
číslo
  červenec - srpen

/ 58. Benátské bienále

/ Cesty na Měsíc (a zpět)

/ Rozhovor s Ivanem Mečlem

obsah

 

Výběr z archivu

Cover story k Boudníkově výstavě,
která se konala v roce 2007 v GHMP

Vladislav Merhaut o explosionalismu...

Recenze Boudníkovy předloňské
výstavy v Muzeu hl. města Prahy

Výstavu umělcových grafik ze sbírky
Galerie Ztichlá klika recenzoval Jiří
Bernard Krtička.

Jaká padesátá? 
Obsáhlý článek Vojtěcha Lahody k výstavě
Roky ve dnech, která se soustředila na
umění let 1945–57.
 

Grygarovi k narozeninám

Laureátem Ceny Ministerstva kultury za oblast výtvarného umění se pro letošní rok stal Milan Grygar. Slavnostní předání ceny se uskuteční ve čtvrtek 24. října v Národním divadle. Na stejný den připadají i Grygarovy 87. narozeniny.

„Od 60. let patří mezi klíčové figury českého výtvarného umění. Stylově se pohybuje mezi geometrickou abstrakcí, minimalismem, konkrétní poezií, uměním akce a konceptualismem. Základní je pro něj souvislost mezi kresbou a zvukem,“ praví se ve zdůvodnění poroty, jejímž členem za výtvarné umění byl vedoucí iniciativy Tranzit Vít Havránek.

Grygarovo dílo je dnes stále aktuální a těší se zájmu současných kurátorů. V roce 2011 byly jeho akustické kresby z 60. let vystaveny na bienále v Lyonu (na snímku), loni s ním pro časopis Electronic Beats dělal rozhovor Hans Ulrich Obrist (zde). 

„Chtěl jsem, aby kresba byla dobrá a nahrávka také. Stávalo se, že když se mi nelíbila nahrávka nebo kresba, tak jsem ji zrušil a snažil se ji udělat znovu. Snažil jsem se to i během akce vnímat společně – vizuální a zvukové. Zkoušel jsem kresbu poslouchat. Zajímal mě prostorový rozměr kresby. Když si namočím prst do tuže a udělám tohle (udeří prstem do stolu)..., tak to slyším na všech stranách. Prostorový prvek mě na tom zajímal nejvíc. Soudobá hudba se blíží matematice a fyzice, ale také výtvarnému umění. Pojmy, s kterými pracuje výtvarník, jsou stejné jako u hudebníka – struktura, prostor, proporce, čas. Jsou tam styčné body. A právě to mě zajímalo,” popsal Milan Grygar svůj přístup k tvorbě v rozhovoru pro Art+Antiques v lednu 2009 (plné znění rozhovoru zde).