MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2007 prosinec

Hanzlová oceněna v Paříži

Paříž – Reprodukovaná fotografie Jitky Hanzlové, v Německu žijící české fotografky, byla vyhodnocena jako nejlepší snímek na téma Voda – pramen života na veletrhu Paris Photo, který se konal ve dnech 15. až 18. listopadu v Paříži. Cena, sponzorovaná automobilkou BMW, je určena žijícím umělcům zastoupeným na veletrhu.Paris Photo se konalo letos již pojedenácté. Jde o galerijní veletrh, na kterém se představují výhradně fotografické galerie. Letošního ročníku se jich zúčastnilo 83 ze 17 zemí. V minulosti zde dvakrát vystavovala pražská Leica Gallery, letos však mezi vystavovateli žádná česká galerie nebyla. Hanzlovou dlouhodobě reprezentuje renomovaná berlínská galerie Kicken.

Čestným hostem letošního veletrhu byla Itálie. To se projevilo nejen v hojném zastoupení italských galerií, ale i v tom, že finanční záštitu nad celou akcí převzala bankovní skupina UniCredit. V rámci doprovodného programu byl představen výběr z její fotografické sbírky. „Italská fotografie není v zahraničí příliš známá. Nejde hovořit o nějaké italské škole, ale existuje určitá tradice,“ říká kurátor sbírky Walter Guadagnini. Silná je podle něj zejména italská krajinářská fotografie. Za osobitého krajináře lze koneckonců považovat i nejslavnějšího ze současných italských fotografů Massima Vitoliho.

Přesvědčit management banky, že má smysl sbírat právě fotografii, bylo podle Guadagniniho poměrně snadné: „Když jsme v roce 2004 začínali, byli jsme v Itálii prakticky sami, koho fotka zajímala. To byla samozřejmě výhoda, špičkové snímky šlo získat skoro zadarmo. Myslím, že v tom bude situace v Česku podobná.“ Důležitější než jednotlivé akvizice je ale podle něj budování infrastruktury na podporu současného umění: „Vezměte si jen tenhle veletrh – loni tu vystavovaly tři italské galerie a letos jich tu je šestnáct. Loni tu bylo deset italských fotografů a letos Italy nabízí každá druhá galerie.“

Z českých autorů se vedle Hanzlové a samozřejmě též klasiků Drtikola, Funkeho a Sudka bylo možné na veletrhu setkat se snímky Josefa Koudelky, Miroslava Tichého, Jana Saudka a Hany Jakrlové. Nakladatelství Hatje Cantz zde také představilo svou novou publikaci Czech Vision věnovanou české avantgardní fotografii, kterou připravilo ve spolupráci s již zmiňovanou galerií Kicken.

Do jisté míry paradoxním rysem veletrhu bylo, že na něm chyběla díla nejslavnějších fotografů současnosti, jako je Andreas Gursky, Thomas Struth či Cindy Sherman. Důvodem je skutečnost, že škatulka „fotografie“ je těmto autorům již příliš těsná. Za své snímky mohou žádat stejné ceny jako nejdražší žijící malíři, a okruh jejich sběratelů je tudíž jiný než tradiční zájemci o fotografii. Většinou je již ani nezastupují fotografické galerie.

Veletrh během čtyř dní navštívilo na 40 tisíc návštěvníků. Příští ročník by měl být věnován střední Evropě.