MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2007 květen

Internetové vystřízlivění

Nejdřív jsem zde chtěla psát o tom, jak se těším na druhou Pecha Kucha Night Prague, protože i pro nás, kteří ji připravujeme, je koncepce vystoupení mluvčích, kteří naše pozvání přijali, překvapením… Chtěla jsem taky psát o tom, že jsem se dozvěděla, že pražské kino Světozor chystá obnovenou premiéru Kinoautomatu, vynálezu, který proslavil na EXPU 67 v Montrealu Čechy tak, že v zahraničí byl jeho autor Radúz Činčera adorován a doma film skončil v trezoru… A hlavně jsem se chtěla rozepsat o tom, jak jsem ráda, že už je tady jaro, že nám na zahradě kvetou modřence a petrklíče a že ptáci po ránu vesele zpívají tak hlasitě, že už nemusím natahovat budík a vstávat za umělohmotného elektronického zvuku generovaného mým mobilním telefonem…

Pak jsem ale bohužel ze své jarní eufórie při čtení idnes.cz vystřízlivěla. 4. dubna jsem se dozvěděla, že z vážných zdravotních důvodů musel přerušit své turné Vladimír Mišík. Zarmoucena (coby jeho fanynka a pamětník přípravy knihy rozhovorů s Ondřejem Bezrem, který vyšel v nakladatelství Petrov v době, kdy jsem v něm pracovala) jsem se začetla do podrobností této zprávy a nechtěně najela kurzorem na dvakrát podtržené slovo „noha“ v bližším popisu Mišíkových potíží s odvápněním kostí. V té chvíli na mě, aniž bych na cokoli klikala, vyskočila reklama na dárkovou kosmetickou řadu pečující o krásu dámských nohou!

Rozhodně nepatřím mezi ty, kteří internet nepoužívají, protože se nemohou vyrovnat s množstvím reklam, které obsahuje. Dokonce povedené reklamy sama vyhledávám a těším se z nich. Tato forma fungující na principu automatického vyhledávání a označování předplacených slov v jakémkoli textu mi ale přijde naprosto amorální a dokáže mě rozčílit k nepříčetnosti. Myslím, že by nám všem pomohlo, kdybychom více přemýšleli o konsekvencích našeho konání. Nehledě na rozčarovaného čtenáře (o kterého – zdá se – jde čím dál tím méně) nemůže přece poskytovatel reklamy tohoto typu počítat se spokojeností svého klienta-zadavatele, o kterém si každý soudný čtenář musí automaticky pomyslet, že je necitlivý, amorální a arogantní blb.