MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2011 červenec - srpen

Jak vypadá padělek?

České Budějovice – Výstava ruské malířky Natalie Gončarové v Alšově jihočeské galerie v Českých Budějovicích, kterou kvůli pochybnostem o pravosti vystavených děl prověřovala policie, nakonec doběhla v plné délce a majitelé si svá díla po jejím skončení koncem června bez problémů odvezli. Policie sice tvrdí, že případ dál šetří a minimálně ještě půl roku šetřit bude, vzhledem k tomu, že vystavená díla nezajistila jako důkazní materiál, celá kauza nevyhnutelně skončí do ztracena. Na základě sebelepší fotodokumentace nelze nikoho z padělatelství usvědčit.

Celý případ odstartoval článek na serveru artalk.cz, který koncem května upozornil na to, že znalci, kteří pravost vystavených děl potvrdili, jsou podle ruské strany zcela nedůvěryhodní. Měsíc před zahájením výstavy se v Moskvě uskutečnila reprezentativní tisková konference, na které ředitelka Treťjakovské galerie, která opatruje největší kolekci děl Natalie Gončarové, tvrdě zkritizovala nově vydané malířčiny monografie od anglického historika Anthonyho Partona a francouzské badatelky Denise Bazetouxové.

„Knihy prof. Partona a Bazetouxové jsou vědecky nepodložené a zavádějící,“ napsala ředitelka galerie v otevřeném dopise vydavateli Partonovy knihy, ve kterém se ohrazovala proti tomu, že díla ze sbírek Treťjakovské galerie jsou v ní publikována bok po boku s nanejvýš podezřelými pracemi. Významný sběratel ruské avantgardy a šéf největší ruské banky Pjotr Aven dokonce oba historiky umění otevřeně obvinil, že jsou součástí kriminální organizace snažící se legitimizovat na trhu s uměním nově vytvořené padělky.

Takto ostré vystoupení nezůstalo na západě bez odezvy a o kauze v červnu obsáhle informovaly časopisy The ArtNewspaper a ARTnews. „Její strategie je snadná. Reprodukuje například obraz Pradleny z Ruského muzea a kolem něj soustředí množství dalších variant, o kterých experti nikdy před tím neslyšeli,“ poznamenává na adresu Bazetouxové v časopise ARTnews šéf ruských památkářů. Podle něj navíc Gončarová kopie svých děl běžně nevytvářela. Na obranu Partona a Bazetouxové se naopak postavila francouzská organizace Mezinárodní komora ruského modernismu, která se prezentuje jako nezávislá nadace podporující vědecký výzkum na tomto poli. Výtky ruské strany nevyvrací, ruské experty však obviňuje z podjatosti. Celou kauzu se snaží interpretovat jako konkurenční boj mezi dvěma skupinami znalců o to, čí hlas má mít větší autoritu.

Kurátor českobudějovické výstavy Vlastimil Tetiva přiznává, že o výtkách ruské strany dopředu věděl, proč se je rozhodl ignorovat, však nevysvětluje. „Na odborné přípravě této expozice jsem spolupracoval osobně jak s Denise Bazetoux (měl jsem k dispozici její odborné posudky k exponátům), tak i s Dr. A. Partonem (možná, že jste si „všiml“ že oba napsali text do katalogu této výstavy). Oba uznali vystavené exponáty za pravé, nikdy je nezpochybnili. To se stalo až v Čechách, na základě vykonstruovaného a zkresleného hodnocení. Malost, arogance, závist a neetičnost je ale v „české kotlině“ všeobecně známa a v ničem si nezadala s nechutnými útoky z Treťjakovské galerie,“ reagoval Tetiva na písemně položenou otázku Art+Antiques.

Pochybnosti o výstavě posiluje i samotná skutečnost, že se dosud neznámá kolekce čítající 25 obrazů a 154 kreseb od autorky, která je mimořádně vyhledávaná a jejíž ceny dosahují na mezinárodním trhu milionů dolarů – Gončarové patří s cenou 10,6 milionu dolarů titul vůbec nejdražší umělkyně, objeví z ničeho nic v regionální galerii v České republice. Podle informací Českobudějovického deníku byla navíc celá výstava pojištěna jen asi na 10 milionů eur, což je pouhý zlomek předpokládané ceny originálů.

                 Kopie_nemalovala / Nahoře obraz Natalie Gončarové Cyklista ze sbírky Ruského muzea v Petrohradu, který je jedním z nejslavnějších děl ruského futurismu. Dole dosud neznámá varianta tohoto díla, která se objevila na výstavě v Českých Budějovicích. Že existuje ještě jedna, známější verze tohoto obrazu, katalog výstavy vůbec nezmiňuje. Kopie_nemalovala / Nahoře obraz Natalie Gončarové Cyklista ze sbírky Ruského muzea v Petrohradu, který je jedním z nejslavnějších děl ruského futurismu. Dole dosud neznámá varianta tohoto díla, která se objevila na výstavě v Českých Budějovicích. Že existuje ještě jedna, známější verze tohoto obrazu, katalog výstavy vůbec nezmiňuje.