MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2018 únor

Jatka v Ostravě

Ostrava – Historickou budovu městských jatek přestaví Ostrava podle projektu polského ateliéru KWK Promes architekta Roberta Konieczného. Začátkem ledna s ním město podepsalo smlouvu na zpracování projektové dokumentace. V budově bývalých jatek bude sídlit městská galerie Plato.

Není to úplně dobrý konec příběhu hledání nejlepšího projektu konverze tohoto chátrajícího objektu. Vítězem vyzvané soutěže, kterou obeslalo osm ateliérů z Česka, Slovenska a Irska, se na jaře loňského roku stal projekt pražského ateliéru Petr Hájek Architekti. Podle předsedy poroty a ředitele galerie Plato Marka Pokorného Hájkův návrh „v diskusi jednoznačně obstál díky tomu, že respektuje členění jatek, velmi citlivě pracuje s novotvarem auditoria a mimořádně inteligentně si poradil se všemi drobnějšími funkcemi vyžadovanými provozem galerie“. Na druhém místě skončil návrh ateliéru zerozero z Prešova, třetí se umístil návrh KWK Promes z Katovic. Do následného zadávacího řízení byly vyzvány všechny oceněné ateliéry, své nabídky ovšem podaly jen ateliéry Petra Hájka a Roberta Konieczného. Komise vybrala ekonomicky výhodnější nabídku vítěze architektonické soutěže Petra Hájka a vyzvala ho k podpisu smlouvy.

Smlouva, kterou připravilo město Ostrava, však byla pro Petra Hájka neakceptovatelná. V otevřeném dopise z října loňského roku píše, že návrh smlouvy je „nejen nevyvážený co do stanovených práv a povinností, ale dokonce zcela jednoznačně formulován ve prospěch zadavatele“. Za nepřiměřenou, až likvidační označil výši smluvních sankcí, podmínky dané smlouvou navíc podle něj neumožňují standardní běh a návaznost jednotlivých fází. Jako příklad uvedl právo zadavatele pozastavit platby za již poskytnuté a nadále poskytované plnění, aniž by to bylo zdůvodněno porušením smlouvy či profesním pochybením. Za těchto podmínek by podepsání smlouvy na takto rozsáhlou zakázku znamenalo pro ateliér Petra Hájka neúnosné ekonomické i profesní riziko.

Výtky, které měl Petr Hájek vůči smlouvě předložené Ostravou, však tímto nijak nezmizely. Týkají se obecnějšího problému, kdy jsou smlouvy veřejných zakázek na projektové dokumentace koncipovány způsobem, který naprosto neodpovídá parametrům menších architektonických kanceláří – sebemenší nedodržení termínu pro ně může být likvidační.

Na novém znění smlouvy se nakonec Ostrava s Hájkem nedohodla, a oslovila tedy druhého účastníka zadávacího řízení, polský ateliér KWK Promes. Ten skončil v architektonické soutěži až třetí a jeho nabídka v zadávacím řízení byla dvakrát dražší než nabídka společnosti Petra Hájka a počítala s delšími termíny. Návrh smlouvy na projektovou dokumentaci od Ostravy nicméně přijal a začátkem roku i podepsal. Robert Konieczny je zkušený architekt, patří mezi špičku polské scény a získal i několik mezinárodních ocenění. Mezi jeho nejznámější projekty patří kromě řady nepřehlédnutelných rodinných domů také Centrum dialogu Przelomy ve Štětíně, které je věnováno šestnácti obětem protirežimních demonstrací z roku 1970.