MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2007 červenec - srpen

Kubíček místo Kupce

Praha – Prvního června se ujal funkce nového ředitele Národního technického muzea Horymír Kubíček, dosavadní vedoucí odboru kultury a památkové péče kraje Vysočina. Jako hlavní prioritu svého působení ve funkci uvedl Kubíček otevření rekonstruované budovy a stálých expozic ke 100. výročí založení muzea, to znamená na jaře roku 2008. Rekonstrukce probíhá v muzeu od září loňského roku, jejím cílem je kromě celkových oprav také návrat podobě, kterou ve 30. letech minulého století navrhl architekt Milan Babuška. Náklady na rekonstrukci se odhadují na 170 milionů korun.

Kubíčkův předchůdce Tomáš Kupec byl z funkce odvolán koncem dubna, podle ministerstva kultury nebyl schopen instituci efektivně řídit a nedosáhl záměrů, se kterými vyhrál výběrové řízení na ředitele muzea. „Ing. Kupcovi byl jeho způsob řízení od roku 2005 několikrát vytknut, a to písemnou i ústní formou. Přesto nebylo v průběhu tří let dosaženo záměrů, s nimiž uspěl ve výběrovém řízení,“ upřesňuje tisková mluvčí ministerstva kultury Marcela Žižková.

Součástí Národního technického muzea je také Železniční muzeum, které však funguje spíše virtuálně, neboť jeho sbírky jsou až na výjimky uloženy v běžně nepřístupném depozitáři v lokomotivním depu v Chomutově. Nový ředitel muzea Horymír Kubíček se chce zasadit o otevření dlouho plánovaného Železničního muzea v prostoru bývalého železničního depa na pražském Masarykově nádraží. Zřízení Železničního muzea uložila Národnímu technickému muzeu vláda již v roce 2000, bývalé vedení muzea však plány na zřízení muzea v této lokalitě zpochybnilo a uvažovalo o umístění mimo Prahu, například na nádraží Děčín-východ.

Lokomotivní depo Masarykova nádraží pochází z roku 1845 a je jednou z nejlépe dochovaných památek průmyslové klasicistní architektury na území hlavního města. Z hlediska autenticity prostředí by tak bylo umístění Železničního muzea do tohoto prostoru více než vhodné. Lokalita v centru Prahy je však zároveň velkým lákadlem pro developery, a tak možná nebude jednoduché uhájit ji před komerčními zájmy.