MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2009 leden

Kvetánova babička nebyla Arabka

Praha – Cenu NG 333, kterou udílí Národní galerie a Skupina ČEZ umělcům do 33 let a která je honorována 333 tisíci korunami, získal koncem listopadu dvaatřicetiletý Slovák Marek Kvetán. Porota ho ocenila za instalaci Koberec, tvořenou perským kobercem s žárovkami, blikajícími za doprovodu orientálního popu. Podle porotců umělec v díle uplatnil „citlivost pro smyslové kvality materiálu a světla v rámci konceptuálně pojaté plastiky“.

Kvetán není v soutěži NG 333 ani v Národní galerii žádným nováčkem. Do finále byl jmenován už minulý rok a ve sbírce Národní galerie je zastoupen světelnými obrazy s textem Koránu. Mezi zpracováním Koránu a vítězným orientálním Kobercem však podle Kvetána není žádná souvislost. „Analytikov nepoteším. Nemám žiadnú arabskú babičku,“ uvedl umělec.

Ve srovnání s minulým ročníkem došlo k mírné obměně devítičlenné poroty. Mezi zástupci Národní galerie, Moravské galerie a nezávislých českých a slovenských kurátorů se nově objevil malíř Roman Franta, asistent Rittsteinova ateliéru na AVU, kurátor Petr Vaňous a Knížákova doktorandka Alena Kupčíková.

Percentuální složení finalistů také víceméně opakovalo loňské schéma. Jedenáctku nominovaných vždy tvoří 7-8 studentů a absolventů AVU, 2 slovenští umělci a 1-2 studenti moravských vysokých škol. Do finále postoupili, podobně jako minulý rok, čtyři zástupci Ateliéru intermediální tvorby Milana Knížáka, který zároveň zasedá v porotě. „Potěšilo mě, že se zde objevilo hodně jmen umělců – mých spolužáků, kteří jsou velice talentovaní, ale nikdy nebyli těmi, kteří mají ostré lokty,“ napsala do katalogu finalistů Kupčíková.

Celkové zaměření soutěže vyznívalo výrazně ve prospěch konceptuálního umění. Podle Kupčíkové porota vybírala konceptuální projekty hlavně proto, že měli dobrou prezentaci a bylo jim lépe rozumět.

Vyhlášení druhého ročníku soutěže proběhlo v klidnějším duchu než první. Odpadl rozruch kolem intervence skupiny Ztohoven a odborná veřejnost, která v roce 2007 kritizovala Cenu NG 333 jako trucpodnik vůči Ceně Jindřicha Chalupeckého, tentokrát ocenění Národní galerie ignorovala. Výstava finalistů potrvá ve Veletržním paláci do 1. března.