MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2007 květen

Květen v Mánesu

Praha – Milovníky umění a sběratele zvlášť čeká nabitý měsíc. V rozmezí pouhých několika týdnů se v pražském Mánesu vystřídají dva veletrhy umění. Nejprve veletrh starožitností Antique, který se koná od 10. do 14. května, pak veletrh současného umění Art Prague, jenž bude možné navštívil od 21. do 27. května.

Veletrh Antique pořádá dvakrát do roka Asociace starožitníků. Účastní se jej přes pět desítek obchodníků s uměním a starožitnostmi z celé republiky. Hlavním tématem letošního jarního veletrhu má být umění druhé poloviny 19. století. V nabídce však nebudou chybět ani díla klasické moderny. Aukční síň Meissner & Neumann, která je jedním z tradičních vystavovatelů, zde například představí dvojici koláží Pabla Picassa, jež bude dražit na své květnové aukci.

Minulý, listopadový veletrh podle organizátorů navštívilo 10 tisíc lidí. Vedle tradičních zájemců o starožitnosti mezi nimi prý přibývá i klientů do pětatřiceti let. “Mladí lidé, včetně třicátníků, se zajímají o historii, zařizují domy, cestují. Vydělávají slušné peníze a děti si pořizují v době, kdy už mají zajištěný život,” komentuje proměnu spektra zájemců o starožitnosti Simona Šustková. “Staré věci kupují mnohdy jako dobrou investici, která jim zároveň slouží.”

Jen týden po tom, co se z Mánesu odstěhují starožitníci, zaberou si jej pro sebe galeristé obchodující se současným uměním. Veletrh Art Prague se letos bude konat již popáté. Účastní se jej kolem čtyřicítky galeristů reprezentujících celou šíři domácího trhu s uměním – vedle sebe tu vystavují výrazně komerčně orientované galerie Miro či La Femme i galerie Via Art nebo Jiří Švestka, které se snaží o ambicióznější výstavní program. Vedle českých galerií se na veletrhu objeví i několik zahraničních obchodníků s uměním.

Údaje o tržbách nejsou k dispozici, ředitelka veletrhu Iva Nesvadbová však věří, že účast na Art Prague se galeriím vyplácí. “Živo je hlavně o víkendu, kdy skutečně vidíte odcházet z Mánesu lidi s obrazem v podpaždí, tak jak je to běžné na zahraničních veletrzích. Populární je také čtvrteční nokturno, kdy je otevřeno až 22 hodin.” Se Simonou Šustkovou se shodne v tom, že přibývá kupců z řad třicátníků. Poměrně silnou skupinu prý představují sběratelky. “Skvěle se loni prodávaly třeba Sýkorovy litografie a kupovaly si je hlavně mladé holky, ženské kolem třiceti,” vypráví.

“Bohatí jsou už většinou zorientovaní, jde spíš o střední vrstvu. O lidi, které by donedávna ani nenapadlo, že by si mohli pořídit domů nějaký obraz,” odpovídá Nesvadbová na otázku, komu je veletrh primárně určen. “Došli ještě tak k designu, kterého je dneska všude plno, ale k umění zatím ne. Jde o to je přesvědčit, že i umění pro ně může být zajímavé,” dodává. Hlavním sponzorem veletrhu je již tradičně HVB Bank.

Více informací na www.asociace.com a www.artprague.cz.