MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2019 červenec - srpen

la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la

  • Datum / 12. 07. 2019
  • Autor / Ledvina Josef
  • Rubrika / recenze

Hromádka tablet, které „mají sice rýhu, ale nejsou určeny k půlení“. Rozpůlit je nelze, jsou totiž vyrobeny z oceli, a navíc jsou mnohem větší než paraleny, acylpyriny nebo možná spíše neuroly a rohypnoly, které nám přinášejí úlevu v momentech bolesti či úzkosti. Dílo Jana Turnera působí jako groteskní a hořký monument lékům, které ve skutečnosti neléčí, ale zbavují člověka symptomů. Alespoň na chvíli, než přijde nová kocovina, migréna nebo stavy provázené svíráním na prsou, hyperventilací, suchem v ústech a zrychleným tepem (Tablety mají sice rýhu, ale nejsou určeny k půlení, 2017). Neléčenou příčinou úzkostného stavu může být zápas s pravidelným splácením hypotéky, kterému vyrobil pomníček Tomáš Roubal. Má podobu malého betonového bloku na kolečkách s ocelovým řetězem, který si naše existence vlečou desítky let jako kouli na noze, pokud tedy vše neskončí exekucí a ztrátou střechy nad hlavou (Hypotéka, 2018). Pocitu marnosti a prázdnoty dává výraz Jan Nálevka. Na obrazovce televizoru vidíme kalkulačku, která provádí sérii 23 různých početních operací končících vždy stejným výsledkem – nulou (A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu, 2009). Zpoza rohu se ozývá nesnesitelný a oblbující ječivý zpěv la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la… Vyluzuje jej rozšklebená tvář Ivarse Gravlejse v idiotském a hnusném videu, které vzniklo mechanickou aplikací všech efektů nabízených jednoduchým programem na vytváření videoklipů. Spíše než píseň k tanci a pobavení je to pokus prokřičet se nesnesitelnou situací nebo překřičet otázky, které nám doba a lidé kladou. (Vybavuje se mi vzpomínka, jak podobným zpěvem doháněl jeden můj spolužák na prvním stupni základní školy k šílenství pedagožku, která k němu vedla řeč ohledně jeho nevhodného chování.)



Uzavřený článek / Přihlašte se




Vážený uživateli, přístup k tomuto článku je umožněn
pouze předplatitelům časopisu Art+Antiques.
Přihlašovací údaje jsou zasílány společně s předplatitelskou ARTcard.