MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2019 červenec - srpen

Magie obrazu a čas rámu

Laternu magiku jsme dnes zvyklí vnímat jako mnohokrát reprízované představení pro turisty, jehož sláva vyčpěla před několika desítkami let. Zároveň jsme na ni ale trochu hrdí – vždyť díky Laterně magice jsme ukázali světu, že Československo konce padesátých let, na samém začátku poststalinské éry, má kreativní potenciál. Dojem je to tak zcela zásadní: Paradoxy a protiklady k Laterně magice patří. Jednoduchá vlastně není ani její samotná charakteristika: Je to kulturní fenomén na hranici mezi divadlem, scénografií, propagandou (dnes bychom řekli i reklamou) a filmem, jejž výrazně ovlivňovalo množství peněz i technických možností, které měli tvůrci k dispozici, ale též politicko-kulturní zadání. Jinými slovy – publikum zde bylo stejně důležité jako produkční možnosti. Aktuálně běžící badatelský projekt – jehož je výstava v brněnském Domě umění i následné pokračování v MeetFactory v Praze průběžným výstupem – se zaměřuje na filmové dotáčky, které byly součástí představení Laterny magiky. Výstavě předcházel výzkum materiálu, hledání, dokumentace, archivace a následné nezbytné restaurování, ale též důsledné tázání se po metodě uchopení takto specifického materiálu.



Uzavřený článek / Přihlašte se




Vážený uživateli, přístup k tomuto článku je umožněn
pouze předplatitelům časopisu Art+Antiques.
Přihlašovací údaje jsou zasílány společně s předplatitelskou ARTcard.