MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2013 květen

Mánes umělcům!

  • Datum / 07. 05. 2013
  • Autor / Ledvina Josef
  • Rubrika / zprávy

Praha – Ve dnech 18. a 19. dubna se uskutečnila symbolická okupace výstavní síně Mánes. Na 400 signatářů napříč současnou uměleckou scénou se v jejím průběhu připojilo k výzvě Mánes umělcům s požadavkem odstoupení současné správní rady Nadace českého výtvarného umění (NČVU), která budovu na pražském Masarykově nábřeží spravuje. „Aspoň na dva dny vrátíme budově funkci, jíž byla určena,“ čteme v prohlášení iniciativy. Hlavním terčem kritiky bylo, jak dnes nadace funguje, jak nakládá se svým majetkem a jakým způsobem plánuje výstavní síň v budoucnu provozovat.

Akce byla motivována potřebou obnovit spolkový život, který by měl podle tiskového mluvčí iniciativy Jiřího Ptáčka představovat stěžejní náplň činnosti současné nadace. „Žádáme proto, aby současná devítičlenná správní rada odstoupila a na její místo nastoupil nová, zvolená a reprezentující současnou uměleckou scénu,“ říká Ptáček a dodává, že „nová správní rada by následně měla podniknout právní kroky k tomu, aby se nadace proměnila ve spolek s členskou základnou, která by zaručila demokratičnost instituce a veřejnou kontrolu činnosti.“

NČVU se dnes na dění na současné výtvarné scéně podílí jen udílením grantů, což představuje její zákonnou povinnost. Výsledky soutěže za rok 2012 zveřejněny nebyly, v roce 2011 byly finančně podpořeny mimo jiné Intersalon AJV 2010, Výstavní činnost galerie Hollar, Galerie umění pro děti (GUPD) nebo časopis Ateliér (v úhrnu částkou 300 tisíc korun). Vlastní výstavní činnost se v posledních letech omezovala na poskytování prostor formou komerčního pronájmu. „Jednání nadace je jednáním realitní agentury, která podniká s majetkem výhradně za účelem zisku,“ kritizuje tuto praxi prohlášení iniciativy. Podle jejích představitelů se právě privatizace budovy a s ní spojeného kulturního života ukazuje jako obecnější problém současné výtvarné scény. Jestliže budova Mánesa vznikla v roce 1930 z potřeby umělců organizovat vlastní profesní život a prostředkovat společnosti současné umění, pak její současné využití tuto funkci naprosto nenaplňuje.

Během dvoudenní akce bylo všech devět členů správní rady adresně vyzváno k odstoupení ze své pozice, nikdo z nich tak dosud neučinil. Předseda správní rady nadace Petr Siegl na symbolickou okupaci reagoval stručným prohlášením: „Vedení Nadace ČVU vedle své nelehké práce v současné době sleduje tuto názorovou platformu s patřičnou pozorností.“ Mimo něj se k akci veřejně vyjádřil pouze řadový člen správní rady Milan Bufka (ve správní radě od května 2011, kdy do ní byl přijat jako zástupce potenciálního sponzora Martina Romana). V odpovědi na výzvu k odstoupení odmítl jednání s kýmkoli, kdo není členem některého z řádně evidovaných spolků.

Jak málo pravděpodobný je konstruktivní dialog mezi zástupci iniciativy a současnými představiteli nadace naznačil pořad České televize Události, komentáře z 18. dubna. „Současný projekt pamatuje na společenský život i na výtvarné umění i na výtvarné umělce, neboť projekt počítá s tím, že v budově nebudou jen prostory, které budou pronajímány …, ale v budově bude i velká výstavní síň a prostory, které společenský život umožní ať už se bude jednat o plesy, jakoukoli tiskovou konferenci nebo jiné společenské využití. Mimo jiné tam bude kvalitní restaurace, která bude sloužit veřejnosti,“ reagoval Milan Bufka na základní požadavek navrácení spolkového života do prostoru výstavní síně Mánes. Rozdíl mezi spolkovým a společenským životem mu zjevně unikl.

Paralelně s kritikou fungování nadace upozornila iniciativa Mánes umělcům také na nebezpečí spojená s nedostatečným finančním krytím nákladné rekonstrukce objektu. Stavební práce se v nedávné době znovu rozběhly poté, co bylo vlastnictví budovy převedeno na nově vytvořenou obecně prospěšnou společnost Apella Fine Arts, v jejíž správní a dozorčí radě zasedají představitelé NČVU. Tento krok otevřel možnost financovat rekonstrukci úvěrem ve výši potřebných 100 milionů korun, za který bude ručeno samotnou budovou. K jejímu vyvedení mimo stanovami definované nadační majetek došlo proto, že NČVU podle současné legislativy nesmí použít nadační jmění jako bankovní záruku. Zástupci NČVU toto rozhodnutí prezentují jako ryze administrativní opatření. V případě neschopnosti úvěr splácet však reálně hrozí, že nadace o budovu přijde. Příjem, z něhož by oněch 100 milionů korun mělo být spláceno, není nikde specifikován.

Organizátoři akce Mánes umělcům slibují, že do jednoho měsíce od okupace uspořádají volby, z nichž by na základě hlasování napříč současnou uměleckou scénou mělo vzejít devět členů nové správní rady, která by byla alternativou k té současné. Pro nadaci nebudou volby jakkoliv závazné, iniciativa je myšlena především jako morální apel na stávající členy rady. Jakým způsobem budou kandidáti do rady vybíráni a kdo všechno bude mít možnost hlasovat, zatím není jasné. „Především chceme, aby nová správní rada reprezentovala co nejširší možné spektrum toho, co lze považovat za současné umění,“ dodává Jiří Ptáček.

Nadace českého výtvarného umění vznikla na základě zákona z roku 1993. Tehdy byl majetek státních fondů – mezi nimi Českého fondu výtvarných umělců – převeden na nově vzniklé instituce. Obnovený Spolek výtvarných umělců Mánes se v 90. letech domáhal navrácení budovy, soudy však jeho restituční nároky odmítly a stavba zůstala v majetku NČVU. Předseda S.V.U. Mánes Tomáš Novotný se v Lidových novinách (24. dubna) k iniciativě požadující návrat budovy Mánes do rukou umělců připojil, zároveň však zdůraznil, že nárok na stavbu mají výhradně členové spolku, který reprezentuje. „Se spolkem Mánes jsme své usilování přímo nespojili proto, že soudy neuznaly jeho právo na budovu,“ říká Jiří Ptáček a dodává, že angažmá členů S.V.U. při snaze dosáhnout transformace nadace se iniciativa rozhodně nevyhýbá./ pl, jl