MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2009 červen

Muzejní sláva

Praha – V Panteonu Národního muzea byly 14. května vyhlášeny výsledky sedmého ročníku soutěže Gloria Musaealis, kterou pořádá Asociace muzeí a galerií spolu s ministerstvem kultury.

Podle ředitele soutěže Luďka Beneše z mladoboleslavského muzea je projekt především příležitostí ke každoroční bilanci činnosti českých muzejních institucí. Pomáhá také propagovat a popularizovat muzejnictví jako takové. Soutěžní ceny se udělují ve třech základních kategoriích: výstava, počin a publikace roku.

Cena za nejlepší loňskou výstavu putuje do jihomoravských Mikulčic, které se letos ucházejí o zápis do seznamu světových památek UNESCO. Tato skutečnost však podle předsedy soutěžní poroty Pavla Popelky z Muzea Jana Ámose Komenského v Uherském Brodě neměla na vítězství expozice Velkomoravské Mikulčice – Druhý kostel a sakrální architektura knížecího hradu žádný vliv.
„Nešlo o názorový, ale číselný konsensus,“ upřesňuje Popelka s odkazem na systém hodnocení. Každá kategorie soutěže Gloria Musaealis má vlastní kritéria, například využití sbírkových předmětů nebo objevnost, která porotci hodnotí na bodové škále od jedné do deseti. Vyhrává ten, kdo má nejlepší průměr. Dominantou vítězné expozice od architekta Jana Konečného je působivá audiovizuální projekce umístěná v pavilonu se základy 1. a 2. mikulčického kostela. 

Muzejním počinem roku byla vyhlášena rekonstrukce Fotoateliéru Seidl v Českém Krumlově, o niž se postaral Českokrumlovský rozvojový fond. Ten koupil od dědiců v podstatě netknutý fotografický ateliér, který dokládá nejen každodenní fotografickou praxi 1. poloviny 20. století, ale disponuje také archivem dobových snímků, které jsou mimořádně důležité z hlediska jihočeské kulturní historie.

Nejlepší publikací roku 2008 se stala kniha Biederemeier: umění a kultura v českých zemích 1814–1848, kterou vydalo Uměleckoprůmyslové museum k výstavě v Jízdárně Pražského hradu. Podle vyjádření poroty publikace přesvědčivě ukazuje myšlenkový a sociální kontext biedermeieru a vyzdvihuje střízlivou eleganci tehdejšího užitého umění, které předznamenalo moderní vkus a design 20. století.

Zvláštní ocenění získalo Muzeum hlavního města Prahy za technologicky mimořádně náročnou digitalizaci Langweilova modelu Prahy. Cenu Českého výboru Mezinárodní rady muzeí (ICOM) si odnesla Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě za stálou expozici hmatového sochařství, která představuje plastiky nevidomých autorů.