MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2010 leden

Národní galerie na prodej

Praha – Národní galerie koncem listopadu pronajala na tři dny prostory Malé dvorany Veletržního paláce pořadatelům veletrhu Art & Interior.

Pronájem vstupní haly muzea či galerie pro takovéto účely je v Evropě nanejvýš neobvyklý. V Malé dvoraně navíc v téže době probíhala výstava současného čínského malířství nazvaná Otevřená vize. Stánky vystavovatelů nabízejících designové kuchyně, bytové doplňky nebo třeba domácí sauny byly umístěny jen pár desítek centimetrů od rozvěšených obrazů.

Podle Miroslava Tajče, ekonomického náměstka NG, bylo paralelní konání obou akcí mimořádnou událostí, která se již nebude opakovat. „V rámci naplnění kulturních dohod s Čínskou lidovou republikou se dodatečně zařadila tato výstava a čínská strana byla upozorněna, že v termínu veletrhu Art & Interior bude nutno prostor využít i k tomuto veletrhu. Čínská strana, zástupci NAMOC Peking, s tímto souhlasila,“ zdůrazňuje.

Na samotném pronájmu Malé dvorany, jejíž ochozy NG využívá pro stálé expozice i krátkodobé výstavy, však Tajč nic divného nevidí: „Veletrh Art & Interior se již osm let koná vždy také v Malé dvoraně. Tentokrát zcela výjimečně se tam zároveň ponechalo na zdech několik exponátů.“ Dříve se však jednalo jen o doprovodné nekomerční výstavy, které se navíc nekonaly přímo v přízemí. „Rozhodně to nebyla naše první výstava v Malé dvoraně,“ potvrzuje Tajčova slova Lenka Janáčová, zástupkyně pořádající společnosti AC Expo, a přikládá fotografii z veletrhu mmotion 2008, kdy byly v přízemí Malé dvorany nabízeny motocykly.

Na otázku, zda si NG při pronájmu Malé dvorany klade jiné podmínky než u Velké dvorany, která není přímo součástí galerie, odpovídá Janáčová, že při stavbě stánků je nutná zvýšená opatrnost a že Malou dvoranu si společnost pronajímá za fixní částku, zatímco u Velké se cena odvíjí od počtu vystavovatelů. „Co se týče vystavovaného zboží – nevystavujeme ošklivé či pohoršující věci a samozřejmě ctíme veškerá kritéria či připomínky ze strany NG,“ dodává.

Vůči vystavujícím umělcům se přitom NG v minulosti chovala mnohem restriktivněji. V roce 2000 Milan Knížák při výstavě finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého zakázal umístit sochy Davida Černého na úrovni druhého patra Malé dvorany s argumentem, že by rušily stálou expozici. O rok později pak se stejným zdůvodněním bez vědomí organizátorů nechal přetřít výstavní panely výstavy New Connection, která se konala na jednom z ochozů. „(Architekt) udělal expozici tak, že obrátil mobiliář rubovou stranou do Malé dvorany. To byly špinavé, odřené, někde nabarvené dřevotřísky. Tím zcela devastoval ten neobyčejný pohled a vlastně ohrozil zbytek Malé dvorany esteticky,“ řekl tehdy Knížák v České televizi.

Na nájmech prostor Veletržního paláce – krom obou dvoran NG v paláci pronajímá také kanceláře a sídlí zde několik prodejen nábytku – galerie podle Tajče ročně vydělá 10 až 11 milionů korun. „V letošním roce to bude bohužel méně, neboť vlivem celkové ekonomické krize odpadly některé plánované akce. Očekávaný výnos roku 2009 se pohybuje na hranici 7,5 milionu korun,“ dodává. Se společností AC Expo má galerie dohodnutý minimální garantovaný výnos. „Pokud by nezajistili četnost nájmů, museli by doplatit do výše minimálního limitu, který v roce 2009 činí 5 milionů korun,“ vysvětluje Tajč.

Částka 10 milionů korun v rozpočtu na rok 2008 (výroční zpráva za loňský rok zatím není k dispozici) představovala přibližně desetinu vlastních příjmů NG. Dohromady galerie na pronájmech v předloňském roce utržila 18,4 milionu korun. Její celkový rozpočet činil 350 milionů korun.