MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2010 říjen

Náš člověk v Londýně

Londýn – Diváckou cenu na letošní výroční výstavě BP Portrait Award získal devětadvacetiletý Michal Ožibko, student ateliéru Zdeňka Berana na pražské akademii. Úspěchem je přitom již samotná účast na výstavě finalistů. Necelou šedesátku vystavujících odborná porota letos vybírala z 2177 přihlášených portrétů. Cenu od roku 1980 každoročně uděluje londýnská National Portrait Gallery.

Pro Ožibkův rozměrný portrét dívky se sluchátky v uších, nazvaný iDeath II, hlasovalo přes 4100 lidí. Obraz na druhém místě měl o 1600 hlasů méně. „Cena diváků mě sice potěšila, ale na druhou stranu ji neberu jako ocenění kvality obrazu, ale spíše přístupnosti nebo, chcete-li, komerčnosti díla. Pro mnohé je to měřítkem úspěchu, ale já vidím smysl své tvorby jinde,“ říká Michal Ožibko. Obraz je součástí diptychu – na jednom hledí dívka z portrétu přímo na diváka, na druhém má sklopené oči.

Ožibko není prvním českým umělcem, který v BP Portrait Award uspěl. Hynek Martinec, rovněž žák Zdeňka Berana, v roce 2007 získal cenu pro nejlepšího mladého umělce a zároveň diváckou cenu, a to nejen v Londýně, ale i při následné repríze výstavy v Edinburghu. Martinec po tomto úspěchu přesídlil do Londýna, kde dnes žije. „Přestěhoval jsem se ještě v průběhu výstavy. Můj obraz byl hojně publikován, tak bylo snazší najít zakotvení. Předtím jsem žil skoro dva roky v Paříži a měl jsem už galerii v Londýně, která prodávala moje obrazy, takže nebylo moc nad čím přemýšlet,“ vypráví. Loni byl další z jeho portrétů znovu vybrán na výstavu finalistů.

Výhodou ceny podle Martince je, že funguje jako jasná reference a že National Portrait Gallery oceněné umělce dál podporuje tím, že je zve na různé workshopy a speciální akce. Za klíčové ale považuje, že se byl ochoten přestěhovat do Londýna. „Z Prahy to možné není. Musíte znát zdejší kontext, jinak na vás každý kašle. Když vás nespatří naživo, tak to neberou moc vážně,“ vysvětluje. Zprvu byl živ hlavně z portrétních zakázek, nyní se mu daří prodávat i vlastní volnou tvorbu. „Je zde jiná kultura. Dokážou oceňovat klasickou malbu, protože představuje tradici, i konceptuální umění. Zdejší tolerance je veliká. Po škole jsem věděl, že půjdu ven, protože klasicky malovaný obraz v Čechách nemá moc pochopení,“ dodává Martinec.

Michal Ožibko Martince do Londýna následovat nehodlá. „Chci zůstat zde, i když to znamená potýkat se s mnoha problémy naší výtvarné scény... Aktuálně pracuji na své diplomové práci, což by měla být rozměrná figurální kompozice, a soustředím se jen na ni,“ říká o svých dalších plánech. Čeští diváci měli možnost jeho obrazy vidět letos v květnu na veletrhu Art Prague v rámci prezentace pražské The Chemistry Gallery, která jej zastupuje.

Hlavní cenu letošního ročníku BP Portrait Award získala třiašedesátiletá malířka Daphne Todd za portrét své mrtvé matky namalovaný pár dní po její smrti přímo v márnici. Výstavu bylo možné v Londýně navštívit od konce června do půlky září a během této doby ji vidělo 280 tisíc návštěvníků.