MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2011 květen

Návštěvnost 2011

Londýn – Časopis The Art Newspaper ve svém dubnovém čísle opět zveřejnil přehled nejnavštěvovanějších výstav minulého roku. Rok 2010 žádná velká překvapení nepřinesl. Žebříčku opět dominují výstavy v Tokiu s denní návštěvností šplhající přes 10 tisíc lidí a beze změny zůstalo i pořadí největších světových muzeí. Nejvíce lidí přilákal Louvre (8,5 milionu návštěvníků ročně), na dalších příčkách se objevují British Museum (5,8 milionu) a Metropolitní muzeum (5,2 milionu). Z galerií zaměřených na moderní a současné umění chodí nejvíce lidí do Tate Modern (5 milionů), Centre Pompidou a Muzeum moderního umění v New Yorku měly shodně po 3,1 milionu návštěvníků.

Z muzeí v našem sousedství si nejlépe vedl Residenzschloss v Drážďanech (1,3 milionu). Neues Museum a Pergamonmuseum v Berlíně měly roční návštěvnost 1,1 a 1 milion lidí. Trojice vídeňských muzeí Belvedere, Alberina a Kunsthistorisches Museum loni navštívilo 812, 655 a 559 tisíc lidí. Szépmuvészeti múzeum v Budapešti přilákalo 525 tisíc lidí.

Jako mimořádný úspěch časopis vyzdvihuje výsledky newyorského Metropolitního muzea, které dokázalo zvýšit svou návštěvnost o 326 tisíc lidí v situaci, kdy svůj rozpočet na výstavy meziročně snížilo o 39 procent. Muzeu se osvědčily tematické výstavy z vlastních sbírek. Výstavu děl Pabla Picassa si například přišlo prohlédnout 703 tisíc diváků a s denní návštěvností 7 380 lidí se stala globálně osmou nejúspěšnější.

Mezi nejnavštěvovanější dlouhodobě patří výstavy impresionistů a postimpresionistů. Na prvních příčkách v Tokiu, New Yorku a Paříži se však tentokrát objevily odlišně zaměřené výstavy. V Japonsku nejvíce diváků přišlo na přehlídku díla mistra klasické tušové malby z 16. století, Hasagawa Tohaku. Výstavu během necelých čtyř týdnů vidělo 292 tisíc lidí, 12 116 denně. V celosvětovém žebříčku se tak umístila na prvním místě. V New Yorku byl největší zájem o fotografickou výstavu Originální kopie v Muzeu moderního umění, která se zaměřila na fotografie soch od 19. století do současnosti. Vidělo ji 8 073 lidí denně. V Paříži zvítězila výstava malířství holandského zlatého věku ze sbírek amsterodamského Rijksmusea. Do soukromé výstavní síně Pinacothèque si ji po čtyři měsíce přicházelo prohlédnout 5 738 lidí denně. Postimpresionisté obsadili první příčku pouze v Londýně. Výstava Skutečný Van Gogh: Umělec a jeho dopisy v Royal Academy měla návštěvnost 4 785 lidí denně.