MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2013 únor

Návštěvnost výstav 2012

Praha – Výstavou s nejvyšší návštěvností se v loňském roce stal mezinárodní projekt Europa Jagellonica. Výstavu v kutnohorském GASKu během čtyř a půl měsíce navštívilo téměř 58 tisíc lidí, to jest 482 návštěvníků denně. Druhé místo zaujala Černá slunce připravená Galerií výtvarného umění v Ostravě. Denně ji v přepočtu shlédlo 435 lidí (celkem 24 tisíc). Až na třetím místě se  objevuje pražská výstava. Do Galerie Rudolfinum přišlo na výstavu módního fotografa Davida LaChapella 28,5 tisíce návštěvníků, to je 413 denně.

Na celkově čtvrtém místě stojí Národní galerie, jejíž dvě výstavy přesáhly 300 návštěvníků denně, pokud však budeme počítat absolutní počet diváků pak stojí na špičce. Na výstavu Jakuba Schikanedera, trvající nakonec víc jak osm měsíců, přišlo 73,4 tisíce návštěvníků (323 denně),  Rembrandt & Co. přilákal do Šternberského paláce více jak 34 tisíc lidí (372 denně). Jen o něco málo nižší zájem vykázala nová stálá expozice Slovanské epopeje připravená Galerií hlavního města Prahy ve Veletržním paláci. Necelých 65 tisíc (320 denně) zájemců o monumentální cyklus Alfonse Muchy výrazně převyšuje průměrnou návštěvnost stálé expozice Národní galerie ve stejné budově (165 tisíc, tedy přibližně 53 lidí denně).

Přestože platí, že současné umění nepřivádí do galerií tolik lidí jako přehlídky staršího umění, dostaly se vedle Davida LaChapella mezi velmi úspěšné výstavy také Výsledky analýzy Krištofa Kintery v GHMP (Městská knihovna). Po Slovanské epopeji se Kintera stal druhým nejúspěšnějším projektem galerie. Celkem ho vidělo necelých 21 tisíc návštěvníků, tedy 324 denně. Podobný počet zavítal také na přehlídku současné britské malby v Galerii Rudolfinum. Beyond Reality shlédlo celkem 23,2 tisíce lidí (306 denně). Nižšího, stále však zajímavého výsledku dosáhly výstavy dvou starších umělců Karla Nepraš v pražském DOXu (18 tisíc celkem a 200 denně) a Theodor Pištěk ve Veletržním palác s 20 tisíci vstupy za 100 dní trvání výstavy.

Zvláštní kategorii plní přehlídky užitého umění. Mezi nimi vystupuje do popředí především Bienále grafického designu v Brně. Celkem sedm samostatných výstav vidělo necelých 31 tisíc návštěvníků (380 denně), což je překvapivě více než dosáhl druhý nejúspěšnější projekt Moravské galerie Obrazy mysli / mysl v obrazech (necelých 22 tisíc návštěvníků, 301 denně). Tradičně vysoký je také počet návštěvníků pražského Uměleckoprůmyslového musea. Pražské módní salóny vidělo necelých 30 tisíc návštěvníků (258 denně), čímž překonaly místní výstavu šatů Glamour z roku 2011 (21 tisíc, 205 denně). Krátkodobé výstavy se na celkové návštěvnosti UPM podílejí víc jak z poloviny: necelých 52 tisíc z celkových 92 tisíc návštěvníků.

Vysoký počet vstupů vykázalo také Muzeum umění Olomouc, přesněji pak jeho krátkodobé výstavy v rámci stálé expozice na zámku Kroměříž. Výstavu šesti měděných tiskařských matric map z druhé poloviny 18. století Tabula generalis dioecesis Olomucensis vidělo přes 38 tisíc lidí (240 denně) a představení mecenášské činnosti olomouckého arcibiskupa Theodora Kohna denně dokonce 293 lidí. V porovnání se stále probíhající rozsáhlou výstavou Od Tiziana po Warhola v olomoucké centrále muzea (8583 celkem, 156 denně) je patrný výrazný rozdíl. Kroměřížské výstavy těží z toho, že jsou součástí zámecké prohlídkové trasy, kolik návštěvníků přišlo speciálně kvůli nim lze jen odhadovat.

V porovnání s rokem 2011 je loňská návštěvnost výstav podobná. Obdobně jako kutnohorští Jagellonci také výstava Karla Škréty před dvěma lety lákala v průměru kolem 500 diváků denně. Ve srovnání s roky předcházejícími však nastal patrný propad. Výstavy jako Decadence Now! v Rudolfinu, Monet-Warhol ve Veletržním paláci nebo Karel Čapek na Pražském hradě překračovaly hranici 700 návštěvníků denně. Překvapí proto, že návštěvnost stálých expozic podle čísel poskytnutých galeriemi naopak mírně stoupla. Například Veletržní palác v loňském roce přilákal nejvyšší počet lidí od roku 1995 a Moravská galerie v Brně oproti loňskému roku zvýšila počet diváků o 11,5 tisíce (celkem 121 tisíc lidí). Zajímavé je také zjištění, že zatímco v minulosti byly nejnavštěvovanější výstavy povětšinou v Praze, v letošním roce tomu tak není.

Počty návštěvníků poskytly jednotlivé instituce.