MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2010 březen

Nejúspěšnější ateliéry

Praha – Vědecko-výzkumné pracoviště AVU vypracovalo žebříček úspěšnosti jednotlivých ateliérů českých vysokých výtvarných škol.

Přehled vznikl jako příspěvek k sympoziu o současné a budoucí podobě pražské akademie, které se konalo ve dnech 24. a 25. února (tedy až po uzávěrce tohoto čísla). Ateliéry byly hodnoceny podle úspěšnosti svých absolventů v uměleckém provozu v posledních dvaceti letech.

Zohledňovalo se zastoupení na důležitých výstavách, účast ve finále vybraných cen a pořadí v mezinárodním žebříčku Artfacts.net. O konečném umístění nerozhodoval celkový počet bodů, ale toto číslo dělené počtem let pedagogické činnosti vedoucího ateliéru. Podle této metodiky byl nejúspěšnějším ateliérem uplynulých dvou desetiletí ateliér Vizuální komunikace Jiřího Davida na AVU, který fungoval v letech 1995 až 2002. Na druhém místě se umístila Malířská škola II Vladimíra Skrepla, na třetím Sochařská škola Stanislava Kolíbala, obě na AVU.

Snaha hodnotit výtvarné školy podle toho, „jak dokážou své studenty připravit na budoucí fungování v oboru“, je dosti problematická, diskutabilní je i zvolená metodika. Tvůrci průzkumu jsou si sporných momentů vědomi, věří však, že výsledky, ke kterým dospěly, „jistou vypovídací hodnotu mají“. Mimo jiné podle nich potvrzují, že pražská akademie si i nadále mezi českými výtvarnými školami uchovává vůdčí postavení. Podporu pro své názory však v průzkumu jistě najdou i kritici současného stavu školy. Viz například fakt, že šest z deseti nejlépe hodnocených pedagogů AVU již na škole nepůsobí.

Podle absolutního počtu bodů by se na prvním místě s výrazným náskokem umístil Vladimír Skrepl (112 bodů). Jiří David (67 bodů – součet jeho ateliéru na AVU i VŠUP) by skončil druhý, těsně následovaný Milanem Knížákem (62 bodů) na třetím místě.