MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2011 listopad

Obnova Artwallu

Praha – Po třech letech bude tento podzim obnovena galerie Artwall, která fungovala ve výklencích opěrné zdi pod Letenskými sady.

Provoz galerie zaštítil primátor Bohuslav Svoboda, jak se lze dočíst na internetových stránkách magistrátu. Změnil se však pořadatel výstav, kterým již není Nadace současného umění, ale občanské sdružení c2c – kruh kurátorů a kritiků.

Galerie Artwall byla činná v letech 2005-2008. S nápadem využít letenské výklenky, v nichž dříve komunisté vyvěšovali propagandistické plakáty, přišla už v roce 2000 americká umělkyně Barbara Benish. Financování projektu ale zajistil až o pět let později další cizinec, David Walliker. Provoz galerie pak zajišťovala Nadace pro současné umění, k jejímž prioritám patří umění ve veřejném prostoru. Uskutečnilo se zde celkem 14 výstav.

V květnu 2008 vypověděl pražský magistrát, který spravuje opěrné zdi Letenských sadů, nadaci smlouvu. Učinil tak v reakci na výstavu skupiny Guma Guar Kolektivní identita. Expozice podle něj porušila práva společnosti Praha olympijská, jejímž spoluzakladatelem bylo i hlavní město Praha. Výstava ironizovala kampaň na podporu olympiády v roce 2016 Všichni jsme v národním týmu. Použila logo i heslo kampaně, ale známé herce nahradila podnikateli, spojenými s finanční kriminalitou a korupcí.

V listopadu 2008 se uskutečnila petice na podporu galerie, kterou podepsalo 1800 signatářů. Na podzim 2009 zorganizovala koordinátorka Artwallu Markéta Dolejšová happening ILEGO. Obnovu galerie bylo možné vyjádřit spoluprací na stavění „ilegální“ zdi z kostek lega pod letenským Kyvadlem. Podpůrné akce pak utichly do chvíle, kdy si Dolejší v Lidových novinách přečetla článek, který konstatoval, že Praha olympijská byl nonsens, který nás stál 70 milionů.

„Uvědomila jsem si, že je načase projekt zase rozjet. Setkali jsme se se zástupci primátora Svobody, kteří v obnovení galerie najednou neviděli problém,“ uvedla Dolejší v rozhovoru pro časopis Fresh Flesh. „Už na druhé schůzce jsme se dohodli na tom, že můžeme rozeslat open call.“ Uzávěrka konkurzu na pilotní projekt byla 30. září. Podle zástupců Artwallu na výzvu zareagovaly desítky zájemců. Jedním z požadavků na předkládané návrhy byla kritická reflexe společnosti a schopnost oslovit publikum, které kolem projíždí v autech a tramvajích. Hlavními kurátory projektu, který má být spuštěn koncem října, jsou teoretička Zuzana Štefková a Petr Motyčka ze skupiny Podebal.