MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2008 červen

Ostravská kvalita

Ostrava – Galerie výtvarných umění v Ostravě má od 1. června nového ředitele. Rada Moravskoslezského kraje rozhodla počátkem května, že Petra Beránka, který vedl galerii posledních dvacet let, vystřídá ve funkci pětatřicetiletý historik umění Jiří Jůza.

„Do výběrového řízení se sice nepřihlásilo mnoho uchazečů, zato šlo o kvalitní projekty,“ říká Petr Adamec, kulturní náměstek moravskoslezského hejtmana. „Jůzova vize byla nejlepší. Bylo z ní jasné, že se v prostředí galerie dobře orientuje.“ Jiří Jůza v galerii pracuje jako vedoucí odborného oddělení již sedm let. V minulosti zde působili coby historikové umění také oba jeho rodiče.

„Chceme jít cestou absolutní kvality,“ popisuje své záměry Jůza. „Galerie v současnosti domlouvá společné projekty s kurátory, jako jsou Karel Srp, Jiří Valoch, Jiří Machalický, Jaroslav Anděl z DOXu nebo Petr Nedoma z Galerie Rudolfinum.“

Kromě celkového důrazu na kvalitu výstavního programu čekají galerii pod Jůzovým vedením tyto důležité změny: rekonstrukce modernistického Domu umění, vznik výzkumného centra a pravidelné výstavy mladých výtvarníků.

„Počítáme s navýšením stávajících kapacit,“ vysvětluje Jůza. Galerie získá nové výstavní prostory rekonstrukcí Domu umění a přestěhováním administrativy do čerstvě zkolaudované vily v nedaleké Poděbradově ulici. Tam by mělo sídlit také nové výzkumné centrum.

„Centrum se bude věnovat dokumentaci regionálního umění 20. století, se kterou nám pomohou studenti Ostravské univerzity,“ vysvětluje Jůza. Spolupráce s univerzitou se promítne i do výstavního programu. Ten by měly oživit výstavy mladých umělců: „Po vzoru klatovské přehlídky Start Point bychom rádi vystavovali nejlepší diplomové práce studentů Fakulty umění Ostravské univerzity.“

Jiří Jůza by dále rád splatil „umělecké dluhy vůči regionu“, a to jak v expozicích, tak v nákupech. Plánuje výstavu rodáka z Orlové, sochaře Stanislava Kolíbala, a stávající sbírkový fond, který považuje za mimořádný, chce doplnit o umění 80. a 90. let, kdy akviziční činnost podle něj stagnovala. „Chtěl bych nakoupit kvalitní umělce, kteří pocházejí z regionu a zároveň jsou reprezentativní pro vývoj české scény. Například právě Kolíbala nebo Stefana Milkova.“