MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2008 červenec - srpen

Pařížské centrum designu a módy

  • Datum / 07. 07. 2008
  • Autor / Kozlová Tereza
  • Rubrika / staveniště

Prestižní Francouzský módní institut se brzy přestěhuje do nových prostor na břehu Seiny, 13. obvod tak získá další dominantu. Cité de la Mode et du Design vzniklo podle návrhu architektonického ateliéru Jakob + MacFarlane, jehož úkolem bylo vytvořit uvnitř starých doků moderní multifunkční kulturní centrum. Původní monumentální betonová stavba z roku 1907 předznamenala konstrukční postupy, které později rozvinul Le Corbusier. Její struktura proto zůstala zachována. Architekti budovu obalili zelenou moskytiérou vytvářející diagonální tubus, který lehce připomíná schodiště Centre Pompidou (budova je proto nazývána „Zelené Pompidou“).

Radnice k rekonstrukci přistoupila v rámci projektu oživení dopravy po Seině a rekultivace jejích břehů, nejnižší podlaží budovy proto bude v úrovni hladiny řeky a mělo by sloužit jako přístaviště lodní dopravy. Kromě sídla l’Institut Français de la Mode, který za podpory ministerstva průmyslu vychovává přední odborníky v oblasti designu a módy, najde v docích své místo také řada designových obchodů (nájemní smlouvu už podepsaly například společnosti Apple a Cinna), ale také restaurace na střešní terase s pěkným výhledem na Notre Dame. Vnitřní plochy této třípatrové budovy dosahují plochy téměř 15 tisíc čtverečních metrů a její otevření je netrpělivě očekáváno letos na podzim.

Urbanistický rozvoj východní části Paříže je největším počinem od velkolepé přestavby města vedené baronem Haussmannem. V roce 1991 byla zahájena operace „Paris Rive Gauche“ (Levý břeh) a industriální zóna mezi Slavkovským nádražím, boulevardem Masséna, nábřežím Seiny a ulicí Chevaleret se začala rychle měnit v obytnou čtvrť s plnou občanskou vybaveností. V následujícím roce zde byla zahájena stavba Národní knihovny architekta Dominiqua Perraulta i nové trasy metra, která čtvrť spojila s centrem. Velkolepý projekt je dokončován teprve nyní. Mezi architektonicky nadprůměrné stavby patří především 190 m dlouhá lávka pro pěší rakouského architekta Dietmara Feichtingera a škola architektury (l'Ecole d'architecture Paris Val-de-Seine) Frederika Borela.