MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2009 leden

Peruť – Ta naše povaha česká

  • Datum / 07. 01. 2009
  • Autor / Štech Adam
  • Rubrika / staveniště

Na české designérské scéně se objevila nová značka, která se pokouší o komentář některých domácích klišé, ale i současných společenských problémů. Peruť pochází z dílny Františka Staňka, který vede obchod Kubista. Už zde určitě nabyl zkušenosti se zpracováváním typicky českých témat. Vždyť kubistický design je domácím fenoménem.

Ve své debutové kolekci Peruť odhaluje některá typická česká témata. Houbaření, chatařství, myslivost, turistika, ale také určité cimrmanovské vlastnosti naší společnosti se stávají styčnými body celé kolekce. Značka totiž funguje pod fiktivním uměleckým vedením Maxmiliána V. Johna. Karbaník ze starých časů přichází s několika objekty z porcelánu, jedním z kovu a přidává také šperky.

Obsese parožím, která hýbe designem už dobrých deset let, je vtipně vyřešena v porcelánové Srnce. Parohy si totiž vytvoříme my sami, když do otvorů umístíme jakékoli květiny. Současná česká tabu zase komentuje váza Flowers for Austria v podobě jaderné elektrárny Temelín. Hold tradičním domácím hodnotám vzdává jak šperkovnice Karlštejn v podobě střechy našeho nejznámějšího hradu, tak i porcelánová lampa Ještěd, která cituje architektonickou ikonu sedmdesátých let. Šperky ze série Na cestě zase každému připomenou chození po českých loukách a lesích podle zelené či červené turistické značky.

První kolekce byla představena na letošním Designbloku ve vtipné, téměř kutilské instalaci připomínající českou krajinu s jejími monumenty. Nadsázka, vtip, ironie, kritika do vlastních řad, ale na druhou stranu i láska k rodné hroudě, jejím krásám i nešvarům. To vše pod svými křídly schovává nová česká značka Peruť.