MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2008 březen

Pianovo muzeum v Los Angeles

V polovině února bylo v Los Angeles otevřeno Broad Contemporary Art Museum, které bylo postaveno podle projektu architekta Renza Piana. Stavba významně rozšíří stávající „okresní“ muzeum známé pod zkratkou LACMA – tedy Los Angeles County Museum of Art. Nové muzeum nese jméno miliardáře Eliho Broada, který je členem správní rady LACMA a především jeho mecenášem. V novém pavilonu je vystavena Broadova rozsáhlá sbírka současného umění.

Renza Piana si vybral sám Eli Broad poté, co nebyl spokojen s finančně mnohem náročnějším projektem Rema Koolhaase. Piano není jen autorem nové výstavní budovy, ale také vstupního pavilonu do rozsáhlého muzejního areálu a kryté pěší lávky. V jeho projektu se odrazily trvající neshody Eliho Broada a ředitele LACMA Michaela Govana nad tím, jak má nové muzeum i další stavby v areálu vypadat.

Broadovo muzeum je v podstatě tradiční třípodlažní muzejní kostka obložená travertinem. Dramaticky řešené poslední podlaží se zubatou prosklenou střechou připomínající tovární budovy přivádí do interiéru dostatek přirozeného světla.

Ostře červené eskalátory a schodiště, které se plazí po travertinové fasádě, upomínají na snad nejznámější Pianův muzejní projekt – pařížské Centre Pompidou (spolu s Richardem Rogersem 1977). Místy vystupující, červeně natřená ocelová konstrukce pak tvoří výrazný estetický prvek i v interiéru Broadova muzea. Vzniká tak zvláštní napětí mezi seriózním, vážným a formálním travertinem a hravostí výrazných červených prvků, které připomínají dětskou stavebnici.

Recenze, která vyšla začátkem února v Los Angeles Times, není ke stavbě zrovna vstřícná: „Pianův design je současný asi stejně, jako jsou současná díla Jeffa Koonse, Ellsworthe Kellyho a Barbary Krugerové, která jsou v muzeu k vidění – to znamená, ne úplně,“ píše recenzent Christopher Hawthorne. „Viděno v tom necyničtějším světle, celý podnik vypadá, jako by ustrnul v pozdních 80. letech.“