MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2008 leden

Pozor na Warhola

Stockholm – Pontus Hultén (1924-2006), první ředitel pařížského Centre Pompidou, ředitel stockholmského Moderna Museet a známý švédský sběratel, byl zřejmě také neznámým padělatelem. V prosinci o tom informoval časopis Artforum. Obětí jeho zájmu se staly Warholovy krabice Brillo z 60. let.

Hultén si měl od švédských tesařů nechat vyrobit 105 kopií dřevěných krabic na výstavu v Petrohradě v roce 1990 a vydávat je za originály. Moderna Museet tuto informaci v listopadu potvrdilo a šest podvrhů vyřadilo ze svých sbírek. Z toho však vyplývá, že se po světě toulá dalších 99 padělků. Cena jedné Warholovy krabice se sítotiskovým logem firmy Brillo se přitom může vyšplhat až na 2 milióny korun.

Pravost Warholových děl obvykle posuzuje komise při Andy Warhol Foundation, ke kauze se ale zatím nevyjádřila. Mlčí i aukční síně Sotheby’s a Christie’s, přestože by řešení případu mělo být také v jejich zájmu. Na webových stránkách Sotheby’s lze například najít dvě krabice Brillo s Hulténovou proveniencí, vydražené v letech 2003 a 2005 za 42 a 56 tisíc liber.

První instalace z krabic firmy Brillo, která dodnes vyrábí drátěnky a jiné domácí cídiče, vytvořil Andy Warhol v roce 1964. „Když poznal, že se určitý předmět každodenní potřeby stal zrcadlem kolektivního vědomí, jednal rozhodně,“ popsal proces uměleckého posvěcení průmyslových výrobků autor Warholovy monografie Klaus Honnef.