MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2019 březen

Práce umění

Po Národní třídě v Praze se koncem listopadu v dopoledních hodinách motal zelený plyšový Alzák. Obličejová část hlavy kostýmu byla vytvarovaná tak, aby postavička vypadala hodně smutně. Na sobě Alzák neměl obvyklý krunýřek se sebevědomým „A“, ale pouze umolousanou bundu. Symbol internetového obchodu se motal, posedával po zemi, hrabal se v odpadkových koších, tvářil se opile a celkově působil dosti depresivně. Na první pohled bylo možné přemýšlet, zda se jedná o zaměstnance obchodu (nebo objednané PR agentury), který už nevydržel nápor práce a dal si pauzu od úmorného rozdávání letáků, nebo se díváme na zkrachovalce, kterého už z práce vyhodili a zbyl mu jen kostým, anebo je to celé reklamní kampaň. Zosobněné zoufalství kapitalismu bylo však součástí umělecké performance Jonáše Strouhala, který se rozhodl pro výstavu Topografie pozornosti v ústeckém Domě umění vystavit videozáznam zachycující mimo zmatené pohyby Alzáka též reakce okolí, zkoumavé i pobavené pohledy kolemjdoucích, opakované pobídky policie k legitimování, nabídky vody a dotazy, zda je možné ještě nějak pomoci. Záznam se objevil samozřejmě i na Facebooku a získal okamžitou a očekávání převyšující pozornost. Strouhal, který se v kostýmu skrýval, totiž v díle zachytil a vizuálně uchopil podstatnou věc, která trápí lidi napříč společností, a zasáhla tedy i mimoumělecké bubliny (zejména poté, co se tématu chopilo samotné PR oddělení Alzy.cz a současně o akci informovaly i webové zpravodajské servery).



Uzavřený článek / Přihlašte se




Vážený uživateli, přístup k tomuto článku je umožněn
pouze předplatitelům časopisu Art+Antiques.
Přihlašovací údaje jsou zasílány společně s předplatitelskou ARTcard.