MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2008 květen

Praha dotuje Muchu

Praha – Nově přijatý systém rozdělovaní městských grantů na kulturu podle počtu prodaných vstupenek, hojně kritizovaný menšími pražskými divadly, výrazně zahýbal také dotacemi na výtvarné umění. Galerií, na jejíž provoz bude Praha přispívat největší částkou, se stalo Muchovo Muzeum, provozované realitním a mediálním magnátem Sebastianem Pawlowským. Muzeum, které navštěvují zejména zahraniční turisté a které loni na vstupném utržilo 17,8 milionu korun, od města dostane dotaci více než 4,5 milionu korun.

Grantový systém je nyní nastaven tak, že město přispívá 41 korunou na každou prodanou 150ti korunovou vstupenku. To samozřejmě znevýhodňuje nekomerční galerie a výstavní síně, ve kterých se vstupné neplatí buď vůbec, nebo nedosahuje požadované výše. Pokud vstupné vybírají, o grant žádat mohly, ale jejich diváci by při přepočítávaní na dotace měli menší váhu než diváci platící alespoň 150 korun.

O dotaci „na vstupenku“ tak z výstavních institucí vedle Muchova muzea se 111 tisíci návštěvníky ročně žádaly již jen Museum Kampa (17 tisíc návštěvníků) a Experimentální prostor Roxy/NoD (67 tisíc návštěvníků). V případě druhé jmenované instituce se však jednalo spíše o dotaci na hudební a divadelní část programu. Museum Kampa od města dostane necelých 700 tisíc korun, Roxy/NOD 2,7 milionu korun.

Nový systém rozdělování grantů kritizuje petice, kterou vydala Iniciativa pro kulturu, sdružení kulturních subjektů napříč obory. Během dvou týdnů ji podepsalo téměř 9 tisíc lidí. Součástí petice je mimo jiné i výzva k odvolání radního pro kulturu Milana Richtera z funkce.

Další peníze rozdělovalo město přímo na podporu činnosti jednotlivých kulturních subjektů a na podporu mladého umění. Z institucí věnujících se výtvarnému umění nejlépe uspěly  Roxy/NOD (5,8 milionu korun) a Meet Factory (4,5 milionu korun). Obě instituce však získané peníze nepoužijí jen na výtvarné umění, ale i na podporu dalších kulturních projektů.

Z dalších subjektů se svými žádostmi uspěly následující galerie a výtvarné projekty:
Mezinárodní centrum pro umění a nové technologie CIANT získalo na svůj program, jehož součástí je i každoroční festival Transgenesis, 800 tisíc korun.

Stejnou částku dostalo také Centrum pro současné umění, které pod Letnou pořádá projekt Artwall a provozuje Galerii Jelení. V rámci podpory mladého umění dostalo Centrum ještě dalších 400 tisíc korun, i tak si ve srovnání s předchozím rokem pohoršilo o 300 tisíc korun.

Festival současného umění Tina b. si naopak polepšil. Po loňských 120 tisících letos na svůj třetí ročník, který by měl „propojit tvůrčí energii ve střední a východní Evropě“, získal 500 tisíc korun. Půl milionu na svůj výstavní program dostala také renomovaná fotografická galerie Langhans.

Galerie Karlín Studios a Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků v čele s Vlastou Čihákovou-Noshiro získaly shodně po 300 tisících korun.