MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2007 prosinec

Příležitosti tu stále jsou

Žijeme v převratné době. Na zahraničních i tuzemských aukcích padá jeden rekord za druhým. Ekonomický zázrak v Číně, Rusku, bohatství zemí v Perském zálivu a podnikatelský úspěch mnohých amerických a západoevropských sběratelů přinesly skutečnou revoluci cen umění, která je srovnatelná pouze s obdobím počátku 90. let. Sběratelství, jak je chápaly předchozí generace, mizí. Naivní, buclatí andělíčci ze zrušeného venkovského kostelíku zajímají snad jen bedlivé, etatistické strážce kulturního dědictví.

Domácí trh trpí nedostatkem kvalitních děl. Jak bývá v Česku pravidlem, v období zvýšené poptávky po uměleckých dílech se objevují různé falzifikáty prodávané začínajícím sběratelům, platícím daň za snahu pořídit si dílo známého autora za příznivou cenu, a to ať se jedná o obraz Zrzavého, akvarel Kupky, sochu Gutfreunda, grafiku Josefa Čapka nebo o Sudkovu fotografii. Noví, staří i staronoví kostlivci však opouštějí dílny napodobitelů také v Číně, Francii nebo Velké Británii. 

Trh s uměním se globalizuje, potenciál země velikosti České republiky má v celosvětovém měřítku určité hranice. Pouze několik českých autorů lze zařadit do kategorie nadnárodní, celou světovou kulturní veřejností respektovaný umělec. Zcela jistě bychom potřebovali více Kupků, Drtikolů nebo Muchů.

Přijde po hostině období diety, nebo nám život přinese ještě vybranější speciality? Každý sběratel umění si klade otázku, jestli je jeho investice správně načasována, zda-li je perspektivní a v případě nezbytnosti i návratná.

Domnívám se však, že i nyní existují mnohé příležitosti pro vybudování nebo rozšíření sbírky umění: 1) Stále zajímavou alternativu představuje nákup současného umění, a to i mezinárodního. 2) Sběratelství fotografie představuje skutečný fenomén dnešní doby, dle mého názoru, s největší perspektivou dynamického růstu v 21. století. Česká fotografie (kromě 4–5 světových jmen) se zde prodává za marginální ceny. 3) Nákup cenově stagnujících děl starých mistrů a historického uměleckého průmyslu, a to ze zahraničních pramenů disponujících podstatně kvalitnější selekcí než domácí trh. 4) Fascinující může být i pátrání po českém umění, jež se nalézá na zahraničních aukcích. Jen v listopadu bylo možno na aukcích Sotheby’s zakoupit krásné akvarely Františka Kupky, přesné oleje Antoinetty Brandeisové nebo symbolistní pastel Alfonse Muchy.

Investice do umění navíc skrývají, kromě finančního zhodnocení, i aktiva emocionální –potěšení z krásné věci, které například u akcií nenajdete.