MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2018 únor

Projekční tým Janáčkova kulturního centra

Brno – Ve výběrovém řízení na projektovou dokumentaci Janáčkova kulturního centra v Brně uspěl tým ve složení Tomasz Konior (architekt, Polsko), Yasuhisa Toyota (akustik, USA/Japonsko) a Petr Hrůša (lokální projektant stavební části). V lednu podepsali s vedením města smlouvu na projektovou dokumentaci druhé etapy stavby. Její první část, podzemní garáže, se již na rohu Veselé a Besední ulice realizuje. Tomasz Konior s Yasuhisu Toyotou společně realizovali koncertní sál v Katowicích, zkušený akustický expert Toyota je mimo jiné autorem akustického řešení koncertních sálu v Tokiu nebo Helsinkách a také Labské filharmonie v Hamburku.

Výběrové řízení probíhalo od roku 2016 a bylo dvoukolové, v prvním kole komise přezkoumala kvalifikační předpoklady, v kole druhém se vybíralo podle cenové nabídky. Kvalifikační předpoklady byly nastaveny extrémně náročně, v týmu musel být architekt i akustik, kteří v posledních třech letech dokončili koncertní sál s kapacitou tisíc a více míst, museli mít také zkušenost s projektováním v památkových zónách. Do prvního kola výběrového řízení se přihlásili čtyři projektové týmy, mezi nimi i ateliér M1 Architekti, který již v roce 2004 zvítězil v mezinárodní architektonické soutěži na tento projekt. Je také autorem dokumentace k územnímu rozhodnutí a projektové dokumentace k první etapě stavby. Pro výběrové řízení se ateliér M1 spojil s architekty Barozzi Veiga, kteří nedávno dokončili koncertní sál v polském Štětíně, ověnčený nejprestižnější evropskou architektonickou cenou Mies van der Rohe Award. Přesto v prvním kole výběrového řízení jejich tým vypadl – člen konkurenčního týmu přepočítal sedadla ve Štětíně a zjistil, že jich je „jen“ devět set padesát tři.

V čele kvalifikační komise byl brněnský městský architekt Michal Sedláček, který začátkem tisíciletí pracoval v týmu Franka Gehryho na projektu a výstavbě Walt Disney Concert Hall v Los Angeles. Autorem akustického řešení tohoto sálu je také Yasuhisa Toyota z úspěšného týmu výběrového řízení na Janáčkovo centrum. Do druhého kola postoupila krom vítězů ještě globálně působící britská kancelář Arup, která stojí za projekty koncertních sálů ve Vratislavi či Aalborgu.

Ateliér M1 architekti, který je držitelem autorských práv k vítěznému návrhu Janáčkova kulturního centra z architektonické soutěže v roce 2004, připravil pro projektanty následných fází autorský manuál. Ten by měl zajistit, aby se projektová dokumentace pokud možno držela jejich původního návrhu. Janáčkovo kulturní centrum má stát kolem 1,3 miliardy a financováno bude ve spolupráci města, státu a kraje. Vedení města i Filharmonie Brno, která v něm najde zázemí, věří, že se otevře v sezoně 2020/21.

O potřebě nového koncertního sálu se v Brně přinejmenším od poloviny 50. let, kdy vznikla brněnská filharmonie. Ta dlouhodobě využívá nevyhovující prostory Besedního domu. Již desetiletí je také ve hře volný pozemek v Besední ulici, využívaný jako parkoviště. Prvním skutečně konkrétním krokem však bylo uspořádání mezinárodní architektonické soutěže v roce 2004, které se zúčastnilo na 80 soutěžících. V letech 2005–2007 pak vítězný ateliér M1 Architekti zpracoval variantní studie proveditelnosti. Na další léta pak projekt především z finančních důvodů usnul, zvažovalo se několik jiných lokalit i rekonstrukce Janáčkova divadla. Nakonec však přeci jen převážily výhody Besední ulice – v roce 2013 bylo vydáno územní rozhodnutí, o dva roky později se začaly jako první etapa výstavby stavět podzemní garáže. V roce 2016 bylo podepsáno memorandum o spolupráci na přípravě a realizaci Janáčkova kulturního centra mezi Ministerstvem kultury, Jihomoravským krajem a statutárním městem Brno. Ve stejném roce vypsalo město výběrové řízení na projektovou dokumentaci druhé (nadzemní) fáze stavby.