MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2014 červenec - srpen

Šalda pro Pachmanovou

Praha – Držitelkou ceny F. X. Šaldy se stala Martina Pachmanová za knihu Zrození umělkyně z pěny limonády: Genderové kontexty české moderní teorie a kritiky umění, kterou loni vydalo nakladatelství autorčiny domovské Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Po Jarmile Vackové, Haně Rousové a Mileně Bartlové se stala čtvrtým historikem umění, který toto ocenění získal.

Během slavnostního ceremoniálu v prostorech Sovových mlýnů v Museu Kampa Martina Pachmanová poděkovala všem, kteří jí projevili důvěru, a také výboru nadace, která od roku 1995 uděluje cenu, a stará se tak o kultivaci psaní o umění. Ceremoniálem prováděl básník Jaromír Typlt a dvě tematické písně (Šalda by byl rád a Moje hrdina) pro Martinu Pachmanovou zazpívala Pavla Jonsson, členka kapely Zuby nehty. Laudatio pronesla Marie Rakušanová.

Cenu F. X. Šaldy uděluje stejnojmenná nadace za „vynikající výkon v oblasti umělecké kritiky (zejména literární, divadelní, výtvarné, filmové, televizní, hudební atd.), za mimořádné ediční počiny a práce uměleckohistorické“. Ačkoli cenu Martina Pachmanová dostala především za svou poslední knihu, během dosavadní kariéry se postupně dotkla všech zmíněných kategorií. Zrození umělkyně z pěny limonády je tedy prací uměleckohistorickou, předcházelo jí sestavení antologie publicistických textů zaměřených na postavení žen ve výtvarné kultuře na počátku 20. století (ve spolupráci s Libuší Heczkovou, kniha doposud nebyla vydán) a Martina Pachmanová je také autorkou výtvarných recenzí pro časopis Ateliér, Umělec nebo třeba Revue Labyrint. Navíc je laureátka také kurátorkou (aktuálně probíhá její výstava Vlasty Vostřebalové-Fischerové v Galerii hlavního města Prahy) a pedagožkou (na Vysoké škole uměleckoprůmyslové přednáší dějiny poválečného umění).

Dalšími nominovanými v letošním roce byli filmová historička Kateřina Svatoňová, historik umění Tomáš Winter a spisovatel a novinář Viktor Šlajchrt. Kateřina Svatoňová se v knize Odpoutané obrazy věnuje vystoupení obrazu z dvojdimenzionální plochy a jeho postupnému přechodu do jiného typu prostoru (podtitul knihy zní Archeologie českého virtuálního prostoru). Podobně průkopnická je i publikace Palmy na Vltavě od Tomáše Wintra, která mapuje primitivismy a reflexe mimoevropských kultur v českém umění. Viktor Šlajchrt byl nominován za knihu Okamžiky umění: Díla, legendy, provoz.

Nadační fond Společnosti F. X. Šaldy vyslovil také zvláštní uznání dvojici autorů: matematikovi Petru Vopěnkovi za knihu Hádání v hospodě (s přihlédnutí k druhému vydání knihy Podivuhodný květ českého baroka a celoživotnímu dílu) a profesoru Lancaster University Dereku Sayerovi za publikaci Prague: Capital of the Twentieth Century – A Surrealist History, v níž Prahu popisuje jako případovou studii obecnějších úvah o evropském modernismu.