MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2008 červen

Sbírka 19. století v Jiřáku

Praha – Národní galerie v půlce května otevřela novou stálou expozici umění 19. století v prostorách kláštera sv. Jiří na Pražském hradě. Sbírka se sem přesunula z Veletržního paláce, kde byla vystavena od roku 2000. Před tím řadu let sídlila v klášteře sv. Anežky České.

Spojení sbírek 19. a 20. století do jediné navazující expozice ve Veletržním paláci bylo jedním z prvních kroků Milana Knížáka ve funkci generálního ředitele. „Když jsem do Národní galerie přišel, tak jsem jasně věděl, že tam chybí přechod mezi 19. a 20. stoletím, který je strašně důležitý. Všechno, co se ve 20. století vyhrotilo, prvně zaznělo v 19. století. Proto je nemožné tato období od sebe oddělit,“ prohlásil na toto téma Knížak v lednu 2001 v rozhovoru pro časopis Ateliér.

Nyní se galerie vrací k staršímu modelu prezentace sbírek, včetně zkreslujícího rozdělení děl z konce 19. a počátku 20. století do dvou samostatných částí. Závěr nové expozice proto působí dosti rozpačitě. Najdeme zde sice díla Jakuba Schikanedera a Luďka Marolda, nikoliv však již obrazy Maxe Švabinského či Antonína Slavíčka.

Podle ředitelky Sbírky umění 19. století a autorky nové expozice Naděždy Blažíčkové-Horové je výhodou nového řešení možnost vystavit i díla velkých formátů. To však platí pouze pro první patro Jiřského kláštera. V křížové chodbě v přízemí je pro rozměrnější obrazy ještě méně místa, než bylo ve Veletržním paláci. Důsledkem chronologického uspořádání – prohlídka začíná v prvním patře a pokračuje v přízemí – je, že z expozice zmizely například Hynaisův Paridův soud (244 na 411 cm) či větší krajiny Julia Mařáka.

Úvodní část expozice každopádně působí vcelku příjemným dojmem. Tvůrci se elegantně vyrovnali i s vestavěnými výstavními panely z bývalé expozice starého umění, která byla ještě dílem „bruselských“ architektů Cubra, Hrubého a Pokorného. Chybějící popisky u exponátů užitého umění jsou snad jen dočasným nedostatkem, který bude brzy odstraněn.

Jiřský klášter je pro sbírku 19. století jen dočasnou zastávkou. Do budoucna se počítá s jejím umístěním v Salmovském paláci na Hradčanském náměstí v sousedství nedávno otevřené expozice Baroko v Čechách v Schwarzenberském paláci. Snahu Národní galerie soustředit co nejvíce expozic v turisticky exponované lokalitě Pražského hradu lze pochopit, vnucuje se však otázka, co bude s Veletržním palácem, který ani teď nepůsobil zrovna přeplněným dojmem.