MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2014 červenec - srpen

Spor o světlo

  • Datum / 11. 07. 2014
  • Autor / Ledvina Josef
  • Rubrika / staveniště

Olomouc – Spor o novou podobu osvětlení Horního náměstí v Olomouci bude možná řešit soud. Právní zástupci jednoho z autorů úpravy městského prostranství z let 1995 až 2001, architekta Jana Šépky, pohrozili v dopise starostovi města Martinu Majorovi (ODS) žalobou a návrhem na předběžné opatření v případě, že neupustí od záměru instalovat na něm nová svítidla UrbanStar. Zatímco Šépka v tomto kroku spatřuje narušení svých autorských práv, Major se domnívá, že investor (tj. město) má právo jakýkoli prvek z původního návrhu vyměnit.

Spor o osvětlení Horního náměstí má za sebou již dlouhou a značně spletitou historii. Architekti z dnes již neexistujícího ateliéru HŠH (Hradečný, Šépka, Hájek) pro něj v původním projektu navrhli unikátní svítidla, kterým ovšem zprvu chyběly příslušné certifikace. Ačkoli se je v průběhu rekonstrukce náměstí, jež se protáhla i kvůli povodním v roce 1997, podařilo získat, souhlasili architekti nakonec s kompromisním řešením v podobě designových lamp Thorn. Po jejich instalaci v roce 2001 se nicméně ukázalo, že neposkytují dostatečné osvětlení (což ovšem bylo podle HŠH dáno i tím, že byla dodána oproti projektu svítidla o 60 cm nižší). Situaci se nyní po třinácti letech rozhodl razantně řešit primátor Major konfekčním produktem UrbanStar z katalogu Philips.

Majorův plán se ovšem setkal s odmítavou reakcí ze strany Jana Šépky. Ten v průběhu sporu opakovaně a fundovaně vysvětlil, proč jsou svítidla UrbanStar pro Horní náměstí nevhodná a jak moc by jejich instalace pozměnila tvůrčí záměr autorů. Původní návrh (i kompromis v podobě lamp Thorn) pracuje s nepřímým odraženým světlem, poměrně silný světelný zdroj lamp UrbanStar může být oproti tomu „nepříjemný z hlediska očního kontaktu“. Rovněž prý hrozí oslňovat prostory v prvních patrech objektů na náměstí, čemuž měla právě volba nepřímého světelného zdroje zabránit.

Šépka navrhuje zároveň řešení v podobě realizace HŠH původně navržených a nerealizovaných svítidel a poukazuje na to, že by to bylo pro město výhodné i po stránce finanční (rozpočet počítá pro lampy UrbanStar se 4,3 milionu, lampy s nepřímým osvětlením by podle něj stály do dvou milionů korun). Jedním z argumentů primátora Majora je proti tomu  hledisko časové – výroba unikátních svítidel by prý zabrala delší čas, instalace svítidel Philips je proti tomu možná již na sklonku léta.

Proti osazení lamp UrbanStar na horním náměstí se rovněž vyslovili památkáři a na Šépkovu stranu se postavila v otevřených dopisech i řada českých architektů a historiků architektury. Šanci u příležitosti výměny svítidel pod dvaceti letech dotáhnout „původní výjimečný projekt“ tu kupříkladu spatřuje profesor z pražské Akademie výtvarných umění Emil Přikryl. Na závěr dodejme, že rekonstrukce Horního náměstí z dílny HŠH – vybraná u nás dost ojediněle ve zcela regulérní architektonické soutěži – je vysoce hodnocena doma (Grand prix obce architektů) i v zahraničí (Piranesiho cena pro středoevropské architekty). Zvolené řešení v podobě zachování původní pestré textury dlažby dané různými opravami a vysprávkami nakumulovanými v průběhu věků se stalo inspirací i pro další rekonstrukce veřejných prostranství.