Recenze Boudníkovy předloňské

Bernard Krtička.

Jaká padesátá?
Obsáhlý článek Vojtěcha Lahody k výstavě
Roky ve dnech, která se soustředila na
umění let 1945–57.

Umění pěti staletí

Společná prezentace galerií Arthouse Hejtmánek a Hunt Kastner nazvaná Balkon sběratele probíhá od 22. do 27. října v prostoru Průmyslového paláce na pražském Výstavišti. Zatímco Arthouse Hejtmánek se prezentuje širokým výběrem starožitností a užitého umění od renesance po druhou polovinu 20. století, galerie Hunt Kastner představuje početnou kolekci soch Anny Huláčové. Spoluorganizátorem výstavy je časopis Art+Antiques.

„Náš časopis se věnuje výtvarnému umění v celé jeho šíři – od starých mistrů po současné umění a od starožitností po aktuální design a architekturu. Smyslem výstavy je ukázat provázanost těchto světů a zprostředkovat je návštěvníkům Designbloku,“ vysvětluje šéfredaktor Art+Antiques Jan Skřivánek. „Chceme milovníky designu naučit všímat si starožitností a sběratelům umění ukázat, že současné umění může skvěle fungovat i po boku historických děl,“ dodává.

Z jednotlivých vystavených kusů lze vyzdvihnout sedací soupravu od Carla Bugattiho, kolekci historických rámů, pozdně renesanční dřevěný stůl nebo rozměrný portrétní obraz od vídeňského malíře Wilhelma Riedera. Celkem je v expozici k vidění více než pět desítek historických položek z několika staletí a ze tří kontinentů. „Designblok je pro nás příležitostí ukázat, že design není až vynálezem 20. století, ale že má mnohem delší a bohatší historii,“ říká galerista Tomáš Hejtmánek. „Staré umění a starožitný nábytek zvlášť jsou dnes ve srovnání s novějším uměním podceněné. Kvalitní kusy lze získat za velice příznivé ceny,“ dodává. Manželé Tomáš a Marie Hejtmánkovi byli kurátory celé expozice.

Historický nábytek a starožitnosti v instalaci doplňují práce jednatřicetileté sochařky Anny Huláčové, která je nejmladším autorem zastupovaným galerií Hunt Kastner. „Anniny sochy mají silný vztah k tradici a k lidovému umění. Ve svém výrazu i v použitých materiálech jsou veskrze současné, bez problémů však obstojí i v konfrontaci se starým uměním,“ říká galeristka Kacha Kastner.

Anna Huláčová je absolventkou pražské Akademie výtvarných umění. Poprvé na sebe upozornila před šesti lety, kdy byla jednou z finalistek středoevropské Essl Award. V pondělí 26. října má vernisáž její samostatná výstava v pražské galerii Francouzského institutu, na které představí své nejnovější práce vytvořené během rezidenčního pobytu ve Štrasburku.

Arthouse Hejtmánek je galerie a aukční dům nabízející umění a starožitnosti napříč staletími. Jeho aukcí mimo jiné prošel i nejvýznamnější obraz starého umění dražený v posledních letech v Česku – mytologická scéna Diana odpočívající po lovu od Hanse von Aachena. Obraz pocházející ze sbírky císaře Rudolfa II. se před dvěma lety prodal za téměř 6 milionů korun. Ze starožitností lze zmínit například párové pozdně gotické svícny vydražené letos v květnu za 930 tisíc nebo stříbrný kalamář od Josefa Hoffmana, který se na téže aukci prodal za 430 tisíc korun.

Galerie Hunt Kastner v prosinci oslaví deset let svého fungovaní. Během té doby se jako jedna z mála českých galerií současného umění dokázala etablovat na mezinárodní scéně. Jen letos se účastní veletrhů Frieze New York, Liste v Basileji a Art Basel Miami Beach. Mezi její kmenové autory patří Josef Bolf, Eva Koťátková, Dominik Lang, Daniel Pitín či Jiří Thýn.

Měsíčník Art+Antiques vychází od léta 2002 a je jediným českým periodikem, které systematicky sleduje trh s uměním. Letošní prezentace na Designbloku navazuje na obdobně koncipovanou výstavu Byt sběratele, která byla loni k vidění v Colloredo-Mansfeldském paláci.