MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2016 březen

Vykládat divoké sny

Na konci letošního ledna byl v Doněcku, v centru proruských separatistů na Ukrajině, spáchán atentát na pomník V. I. Lenina coby na symbol ruské imperiální politiky. Leninovy sochy na Ukrajině padají po desítkách už od vypuknutí nepokojů v roce 2013. V oblastech ovládaných separatisty mezitím leninský kult zažívá obrodu. Jako vzdálený a snad ne zcela zamýšlený komentář k této pomníkové válce se dá vnímat právě probíhající výstava Divoký sny Jiřího Černického v Rudolfinu. Jedním z předmětů umělcova zájmu jsou totiž právě sochy sovětských vůdců. Černický strhává pomníky a hned je zase staví – bez hlavy, na hlavu nebo na bok – jako něco jiného. Jednou využívá Leninovu pozdviženou pravici jako radlici pluhu, jindy zas k podepření hroutících se pískovcových skal v soutěskách Českosaského Švýcarska. Už na schodech Rudolfina mine návštěvník galerie dekapitovanou sochu Stalina předělanou na pec. Uvnitř se situace obrací: místo Stalina-pece tu malý Josif dští blesky v mikrovlnce. Jiné pomníky – patrně takové, které tu chybějí – Černický naopak navrhuje postavit: památník obětem revolucí, obětem ruské mafie anebo obětem církevních represí.



Uzavřený článek / Přihlašte se




Vážený uživateli, přístup k tomuto článku je umožněn
pouze předplatitelům časopisu Art+Antiques.
Přihlašovací údaje jsou zasílány společně s předplatitelskou ARTcard.