MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2008 leden

Wallinger na podruhé

Liverpool – Turnerovu cenu (Turner Prize) za rok 2007 získal britský umělec Mark Wallinger. Ocenění mu 3. prosince předal herec a režisér Dennis Hopper v galerii Tate Liverpool. Vítěz ceny byl poprvé od jejího založení v roce 1984 vyhlášen mimo Londýn – Tate Gallery se tak rozhodla posílit pozici Liverpoolu jako letošního Evropského města kultury. Výstava finalistů zde potrvá do 13. ledna.

Cena se uděluje britským nebo v Británii působícím umělcům do 50 let, přičemž se hodnotí nejvýše rok stará práce nebo výstava. Turner Prize má vyvolávat a každoročně spolehlivě vyvolává bouřlivou diskusi o hranicích současného umění. Ostatně v roce 1995, kdy byl Mark Wallinger nominován poprvé, mu vítězství vyfoukl Damien Hirst se svými zvířaty naloženými ve formaldehydu. Hirstova generace, označovaná kritiky jako YBA (Young British Artists), také napomohla výsadnímu postavení Turnerovy ceny v rámci ostatních evropských přehlídek a soutěží.

Pětičlenná komise tentokrát vybrala kromě Wallingera do finále Zarinu Bhimji, Nathana Coleyho a Mikea Nelsona. Wallinger byl nominován za svoji výstavu State Britain (na snímku), v níž se podle oficiálního prohlášení sloučilo „odvážné politické gesto a schopnost umění vyjadřovat obecně lidské hodnoty“. Expozice věrně rekonstruovala protestní akci Briana Hawa proti válce v Iráku. Pan Haw pět let v kuse hlásal mír na trávníku před britským parlamentem, odkud ho dostal až zákon, podle něhož lze v Londýně demonstrovat za cokoli, ale pouze ve vzdálenosti minimálně 1 km od Dolní sněmovny.

Nedlouho poté, co policie Hawovo stanoviště zrušila, Wallinger v podstatě „přemístil“ 40 metrů dlouhý pás mírových transparentů do galerie Tate Britain, kterou shodou okolností prochází zmíněná kilometrová hranice. A hranice, prahy a pomezní stavy jsou Wallingerovým oblíbeným tématem. O tom se na vlastní oči a uši mohlo přesvědčit i české publikum na výstavě Práh království (Threshold to the Kingdom), která se díky iniciativě Pavla Brunclíka a Národní galerie v Praze uskutečnila na jaře 2006 v Anežském klášteře.