MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2008 leden

white box podle sanaa

Začátkem prosince bylo v newyorské části Lower East Side otevřeno Nové muzeum moderního umění. Autory projektu nepřehlédnutelné budovy jsou japonští architekti z atelieru Sanaa. Podle recenzenta New York Times Nicolaie Ouroussoffa obnovuje toto muzeum umístěné v ne zrovna luxusní čtvrti víru v New York jako místa, kde je kultura žita a nejen kupována a prodávána.

Budovu muzea tvoří šest různě velkých světlých kvádrů, které jsou zdánlivě halabala naskládány na sebe. Výsledek připomíná věž, jaké staví děti ze svých kostek. Muzeum by tu asi nikdo nečekal. Stavbu lze číst i jako rozvernou polemiku se zakořeněnou představou muzea pro moderní umění jako čistého bílého prostoru, tzv. „white box“.

Nové muzeum moderního umění se do čtvrti Bowery přestěhovalo z nablýskaného SoHo. Sedmipatrová budova s jemnou ornamentální hliníkovou fasádou stojí v proluce mezi ušmudlanými cihlovými domy, ale zároveň co by kamenem dohodil od bohatých částí na západě. Vnitřek působí oproti vnějšku syrově – viditelné konstrukční prvky, popraskané betonové podlahy, bílé stěny, nic na co by návštěvník musel brát ohled, žádné malicherné detaily či efektní materiály.

Newyorské muzeum je v jistém smyslu i kontrastní variací na jiný projekt Sanaa – 21st Century Museum of Contemporary Art v japonském městě Kanazawa. Také tady je stavba poskládána ze světlých hmot jednotlivých pavilonů, které jsou nesouměrně roztroušené v kruhové základně. Vzniká tak jakási vesnice umění a je jen na návštěvníkovi, do kterého domu kdy vstoupí. V New Yorku vznikla vesnice vertikální, velkoměstská, která dává návštěvníkovi podstatně menší svobodu. A namísto jemnosti a propracovanosti typické pro japonské muzeum je tu velkoměstská syrovost. Důvodem, proč se architekti v případě newyorského muzea rozhodli nevěnovat příliš pozornosti detailu, může být kromě nízkého rozpočtu i řemeslná úroveň místních stavebních firem, s japonským standardem nesrovnatelná.