MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2007 červenec - srpen

Za architekturou na Sněžku

Koncem května byla na našem nejvyšším vrcholu zahájena stavba nové poštovny podle návrhu architektů Martina Rajniše a Patrika Hoffmana. Hotová by měla být do 10. srpna, kdy se na Sněžce koná každoroční Svatojiřská pouť.

Dům ve tvaru obdélníku je navržen jako skládačka dřevěných dílů spojených ocelovými táhly, plášť tvoří skleněné tabule. Ty chrání speciální systém dřevěných lamel, které lze dle potřeby otevírat a zavírat a regulovat míru oslunění. Za nepříznivého počasí je možné celý dům uzavřít do dřevěné krabičky. Investorkou stavby je Jaroslava Skrbková, která na Sněžce už od roku 1995 provozuje stávající, opravdu miniaturní poštovnu. Nová poštovna vyrůstá na místě původní České boudy, která byla léta v havarijním stavu, a na podzim roku 2004 byla odstraněna. Nová budova však bude nepoměrně menší, zabere plochu jen kolem 70 čtverečních metrů. Kromě razítka tu turisté naleznou vyhlídkovou terasu, občerstvení i informace o Krkonoších.Projekt na novou poštovnu byl hotový už na jaře roku 2004, Správa Krkonošského národního parku ji však neschválila s tím, že plochá střecha neodpovídá zdejšímu krajinnému rázu. Správa KRNAP, která je majitelem pozemku, posléze vyhlásila uzavřenou architektonickou soutěž, na jejíž porotě se shodly všechny zúčastněné strany, paní Skrbková, KRNAP i Pec pod Sněžkou. Porota, v níž zasedli architekti Emil Přikryl a David Vávra a právník Jiří Plos z České komory architektů, vybrala v roce 2005 k realizaci opět projekt dvojice Rajniš – Hoffman, variantu původního návrhu, kterou autoři pojmenovali Anežka. Hotová měla být původně již v loňském roce, chyběla však část dílů.

Před pár týdny začalo být rušno i kolem další stavby plánované na Sněžce – nové horní stanice lanové dráhy. Architekt David Kratochvíl navrhl stanici v podobě promáčklých tubusů, nicméně Správa KRNAP s tímto řešením nesouhlasí. „Pro správu parku jsou stěžejní tři podmínky: zachovat stejný půdorys, objem stavby a dnešní podobu. Na tom trváme,“ řekl Mladé frontě Dnes mluvčí správy parku Radek Drahný. Lanová dráha by měla být z 85 procent hrazena z fondů EU, vzhledem k zápornému stanovisku Správy KRNAP však není jisté, jestli se podaří všechny podklady k žádostem o dotace získat včas.