MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2013 říjen

Zábavně-kulturní kanál

Praha – Poslední srpnový den spustila Česká televize nový kanál věnovaný kultuře ČT art. Televize tak podle svého generálního ředitele Petra Dvořáka naplňuje jednu z hlavních úloh veřejnoprávní televize. Během prvního měsíce fungování byl kanál kritizován kvůli technickým nedostatkům (komplikace s naladěním), malé sledovanosti, míšení kultury a zábavy i zrušení kritického pořadu Monoskop.

Programovou dramaturgii, poslání stanice i modelového diváka představil generální ředitel ČT spolu s výkonným ředitelem ČT art Tomášem Motlem v materiálu nazvaném Kultura v lepších časech: „Kultuře nebudeme propůjčovat tragický výraz, hluboký hlas a vážnou tvář. Naší snahou bude ukázat, že kulturou a uměním lze bavit druhé i prostřednictvím televizních obrazovek. Nikoli bulvárně, přehnaně intelektuálně či módně, přesto inteligentně a podle potřeb diváka.“ Kanál se proto chce vyhnout „pseudointelektuálnímu tlachání a stereotypům“. I proto má být kultura zprostředkovávána srozumitelně, čehož opakem je práce experimentální. Modelovým divákem je spíše člověk s příležitostným zájmem o kulturu než profesionál. Zároveň bude podle Motla ČT art cílit na vzdělanější diváky, nebo přesněji na tzv. „opinion leadery“, jak řekl serveru DigiZone.cz.

Takového cíle chce ČT art dosáhnout programem, který se z pětačtyřiceti procent skládá z původní tvorby (počítaje v to pořady přejaté z ČT 2, jako je Artmix nebo Divadlo žije!), z jednatřicet procent z archivních materiálů a zbytek mají tvořit akvizice. Pravidelné schéma začíná každý den ve 20.00 Událostmi z kultury (hlasatelé: Jiří Svoboda, Petra Křížková Schubertová a Kateřina Bílková), které přímo navazují na Události a sport na ČT. Ve 20.25 pak následuje samotný program, který by měl fungovat na bázi tzv. tematických bloků, věnujících podrobnější zájem jednomu určitému umění. Ve 22.45 následuje kritický pořad Artefakta (moderátoři: Jan Burian, Jan Rejžek, Lucie Klímová a Miroslav Balaštík) a závěr vysílání pak patří slovenským autorům, archivním filmům a studentským filmům. Nejvíce pořadů věnovaných výtvarnému umění se má objevovat ve středu, kdy se jednou za čtrnáct dní bude vysílat od 20.25 kulturní magazín Artmix (měl by se střídat s pořady Třistatřicettři a Terra musica). Ve 21.20 pak dokument Galerie Kavky z roku 1999 a Památky světa od 22.15. Ve čtvrtek pak má běžet archivní pořad S profesorem Františkem Dvořákem.

Současná podoba ČT art a Déčka (dětského kanálu, který vysílá na stejné frekvenci během dne) je vysíláním experimentálním a počítá se s dalšími změnami. Analýzu programové náplně ČT art chystá na říjen a na jejím základě bude program upraven. V rámci internetové diskuze však Motl již nyní zdůraznil, že se program nebrání žádným žánrům. „Jde jen o proporci a kvalitu,“ říká. ČT art nemá vlastní redaktory a program zajišťují tvůrčí producentské skupiny a redakce zpravodajství. Přestože tedy nemá své zaměstnance, plánuje ČT art v horizontu dvou až tří let mít plné vlastní vysílání.

Náklady na provoz ČT art by do konce roku 2013 měly činit dvacet milionů korun. Financování se skládá z peněz, které měla ČT 2 vyhrazeny na kulturní pořady, z peněz dětského kanálu (Déčko) a z úspor ČT 1 a ČT 2 za poslední dva roky. O rozpočtu na příští rok se zatím jedná.

Inspirací pro ČT art je podle strategického plánu mimo jiné francouzsko-německá kulturní stanice ARTE.TV, která vysílá od roku 1992. Její sledovanost se v Německu a ve Francii pohybuje okolo dvou procent lidí, kteří v danou chvíli mají zapnutou televizi. Sledovanost ČT art se dnes pohybuje pod 0,5 procenty, což znamená v průměru méně než deset tisíc lidí.

Současná kritika programu upozorňuje na jeho amatérství a autocenzuru televize. První souvisí s nízkou odborností redaktorů, kteří referují o kultuře, a s míšením mainstreamové vycpávky a kvalitních projektů. Druhý pak směřuje především ke zrušení pořadu Monoskop o problematice televizního vysílání. Oficiálním důvodem byla údajná povrchnost programu. Redaktoři se v druhém a posledním dílu věnovali především programu TV Nova, ale jak uvedl server Mediář.cz, objevila se zde i kritika České televize.

Tomáš Motl nastoupil do České televize v lednu 2012 na funkci manažera programu, tedy jako zástupce ředitele programových okruhů Milana Fridricha. Jeho hlavním zaměřením byla programová strategie ČT 1 a ČT 2 a hlavní specializací dramaturgie dokumentární tvorby veřejnoprávní televize. Tomáš Motl vystudoval žurnalistiku na Univerzitě Karlově. Na počátku 90. let spoluzakládal časopis Reflex. Později působil v CET 21 (majitel licence TV Nova), v televizi Z1 a byl šéfdramaturgem několika dokumentárních cyklů společnosti Febio. Před nástupem do ČT byl šéfeditorem online verze National Geographic Česko.