MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2008 leden

Zbrusu nový Caravaggio

Řím – Italská historička umění Mina Gregoriová oznámila, že obraz Karetní společnost, který byl v prosinci 2005 vydražen v Londýně jako dílo neznámého Caravaggiova následovníka podle obrazu, jenž je dnes v muzeu v americkém Fort Worth, je pravděpodobně mistrovým originálem. Pokud by se tato skutečnost potvrdila, cena obrazu by okamžitě mnohonásobně vzrostla. Z 50 tisíc na miliony liber. Současný majitel ale již obraz přislíbil věnovat Ashmolean muzeu v Oxfordu, takže není pravděpodobné, že by se znovu objevil na trhu.

Gregoriová je profesorkou na univerzitě ve Florencii a patří mezi uznávané experty na italské malířství – v roce 2004 byla spoluautorkou výstavy Malíři Reality: Dědictví Leonarda a Caravaggia v Lombardii, kterou připravilo Metropolitní muzeum v New Yorku. Svůj názor opírá o skutečnost, že na obraze Karetní společnost jsou rozeznatelné autorské přemalby, které na kopiích nenajdeme. Hypotézu o pravosti obrazu podporuje i fakt, že pochází ze stejné sbírky, do které v minulosti patřil i jiný Caravaggiův originál.

Původní odhad počítal s tím, že byl obraz namalován podle plátna, které je dnes v muzeu v americkém Fort Worth. To vzniklo v roce 1594 na objednávku kardinála Francesca Del Monte. Gregoriová předpokládá, že londýnský obraz je ranějšího data. Drobné změny v kompozici, barevnosti i práci se světlem, jimiž se obě plátna liší, podle ní dokládají rychlý umělecký vývoj mladého Caravaggia. Jiné dva jeho autorské originály, které by si byly takto blízké, nejsou známé. Opětovné návraty k téže kompozici ale byly na přelomu 16. a 17. století běžnou uměleckou praxí.

K jinému objevu dosud neznámého Caravaggia došlo začátkem 90. let v Irsku. Kurátor irské Národní galerii rozpoznal v obrazu Zajetí Krista, který šedesát let visel nepovšimnut v jídelně jezuitského řádového domu v Dublinu, Caravaggiův ztracený originál.