MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2009 září

Zemřel Milan Jelínek

Praha – V neděli 16. srpna ve věku 77 let náhle zemřel významný sběratel a podporovatel českého a slovenského umění Milan Jelínek. Jím založená švýcarská nadace Jana a Milan Jelinek Stiftung je pro Národní galerii důležitým zdrojem akvizic děl umělců mladé a střední generace.

Nadace vznikla na začátku 90. let, kdy Milan Jelínek přišel za rektorem pražské AVU s tím, že by rád pomáhal mladým českým umělcům. Podle doporučení rektora nadace finančně podporovala vybrané studenty a absolventy. Později se Jelínek rozhodl přizvat ke spolupráci ještě Národní galerii, a tak vznikl současný model fungování nadace, která na základě výběru rektora AVU a ředitele NG nakupuje díla, která pak galerii věnuje darem. „Ale zdůrazňuji, je to rektor a ředitel, ne pan ten a ten. Pro nás je důležité, aby se vytvořila nějaká tradice, aby to fungovalo, i až my tady nebudeme,“ vysvětloval Milan Jelínek před třemi lety v rozhovoru pro MF Dnes.

Milan Jelínek byl absolventem pražské právnické fakulty a celý život pracoval v obchodě s uhlím a komoditami. Nejprve ve státním podniku Metalimex, po odchodu do emigrace v roce 1968 na vysokých postech v různých mezinárodních společnostech. Třináct let také řídil vlastní firmu. Od roku 2006 byl členem představenstva společnosti NWR, vlastníka Ostravsko-karvinských dolů. „Měli jsme skutečné štěstí, že jsme mohli čerpat z Milanových moudrých rad, jeho rozsáhlých znalostí trhů s uhlím a koksem. S jeho odchodem jsme ztratili velkého přítele a rádce,“ cituje tisková zpráva NWR předsedu představenstva Mikea Salamona.

Část umělců, které nadace manželů Jelínkových podpořila, se v létě 2006 představila na výstavě Spřízněni… ve Veletržním paláci. Byli mezi nimi například Jiří Černický, Milena Dopitová, Krištof Kintera, Marek Kvetán, Michal Pěchouček, Jan Šerých či Štěpánka Šimlová. Od svého vzniku nadace podpořila kolem stovky autorů. „Tohleto dělám s vědomím, že tak jako se lidé kdysi vysmívali Gauguinovi, tak se dnes mnohdy vysmívají mladým. Občas taky nad něčím jen kroutím hlavou, ale říkám si – čas ukáže. Nemá cenu na něco si hrát. Každý člověk se narodil v určité době a je tou dobou ovlivněn. Mně je s ohledem na moje stáří nejmilejší informel, k současnému umění ale mám rozhodně pozitivní vztah,“ řekl Jelínek v citovaném rozhovoru.

„Milan Jelínek se zapsal nesmazatelně do paměti pedagogů Akademie výtvarných umění v Praze a všech jejích studentů polistopadové doby jako otevřený a štědrý podporovatel nejmladšího umění. Nebál se jeho novosti a dovedl ocenit jeho neotřelé poselství,“ vzpomíná na něj rektor AVU Jiří Sopko. „Nadace Jany a Milana Jelínkových však nebyla jen prostou přímou podporou, ale přinesla bezprostředně po převratu v roce 1989 do uměleckého provozu našich zemí nový nadační model, pro který tu ve starém režimu nebylo místa. Věříme, že iniciativa pana Milana Jelínka nezůstane nevyslyšenou výzvou pro ušlechtilé milovníky umění, kteří vědí, co pro kulturu země znamená nezištná investice do výchovy umělců a jejich tvorby,“ dodává Sopko.