MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2007 leden

Zidane jako umění

Praha –V rámci Festivalu francouzských filmů měli diváci v Praze možnost zhlédnout film Zidane – Portrét 21. století, který byl loni uveden nejen na festivalu v Cannes, ale také na galerijním veletrhu Art Basel. Tam jej také hned zakoupily newyorské Museum of Modern Art a Guggenheimovo muzeum. Film byl na festival zařazen na doporučení filmového recenzenta Tomáše Baldýnskýho. On sám jej pak ale v Lidových novinách zhodnotil jako devadesátiminutovou nudu, za kterou „by režisér televizního přenosu dostával v deníku Sport na zadek celý měsíc“.

Film je dílem dvou respektovaných výtvarníků střední generace – Skota Douglese Gordona, nositele Turnerovy ceny za rok 1996, a alžírského Francouze Philippe Perrenoa. Natočen byl při zápase Realu Madrid s Villarrealem v dubnu 2005. Nejde však v pravém slova smyslu o záznam fotbalového utkání. Kamera totiž po celou dobu zabírá výhradně Zidana. Snímek se odehrává v reálném čase a byl sestříhán z více než 30 hodin filmového záznamu, pořízených 17 kamerami.

Zidane byl podle Douglese Gordona s filmem spokojen, jen ho samotného prý překvapilo, jak málo byl u míče. „To ale ukazuje, o čem ta hra je. Není to nakonec film o sportovní hvězdě, ale spíš něco jako záznam jednoho špatného dne v práci – portrét pracujícího muže,“ říká Gordon. Při newyorské premiéře filmu, která se konala v MoMA dva týdny před pražskou projekcí, si nicméně postěžoval, že většinu stopadesátičlenného štábu, který se na natáčení podílel, spíš než fotbal zajímalo umění. „Ať už to znamená cokoliv,“ dodal.