MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2008 březen

Zloději umění se ozbrojují

Curych – Čtveřice obrazů od Paula Cézanna, Vincenta van Gogha, Clauda Moneta a Edgara Degase byla 10. února ukradena ze soukromého muzea Sammlung Bührle na předměstí Curychu. Trojice maskovaných mužů muzeum přepadla krátce před zavírací dobou v neděli vpodvečer. Zatímco jeden z lupičů s pistolí v ruce přinutil ostrahu a návštěvníky muzea lehnout si na zem, druzí dva strhli ze zdi obrazy, které visely v hudebním salonku nedaleko vchodu (muzeum na svých internetových stránkách www.buehrle.ch nabízí možnost virtuální prohlídky expozice). Tržní cena odcizených děl je odhadována na více než 160 milionů dolarů.

V souvislosti s tímto případem byla médii zmiňována také krádež dvou Picassových obrazů, které byly odcizeny z malířovy výstavy v městečku Pfäffikon na opačné straně Curyšského jezera jen o pár dní dříve. Důležitější než tato časová shoda je způsob provedení curyšské loupeže. „Načasování obou loupeží vyvolává dojem, že ostraha našich muzeí je špatná, ale tak tomu vůbec není. Když vám někdo drží u hlavy pistoli, moc toho nezmůžete,“ komentoval přepadení pro agenturu Bloomberg David Vuillam ze Švýcarské asociace muzeí.

Muzea jsou tradičně zabezpečena zejména proti loupežím v době, kdy jsou prázdná, v posledních letech však přibývá útoků za bílého dne se zbraní v ruce. Loni v létě například čtveřice ozbrojených mužů přepadla Musée des Beaux-Arts v Nice a ukradla díla Clauda Moneta, Alfreda Sisleyho a dva obrazy od Jana Brueghela staršího. Loupež se odehrála při plném provozu v neděli krátce po poledni. Francouzská policie po obrazech dosud pátrá.

Patrně prvním případem tohoto typu bylo přepadení Národního muzea ve Stockholmu před osmi lety. Krádež se odehrála dva dny před Štědrým dnem krátce před zavírací dobou. Tři lupiči, ozbrojení samopalem a pistolemi, ukradli Rembrandtův autoportrét a dva obrazy Augusta Renoira. Z místa činu pak uprchli v připraveném motorovém člunu. Jeden z Renoirových obrazů byl zajištěn o půl roku později při vyšetřování obchodu s narkotiky, zbývající dvě díla se podařilo vypátrat v září 2005.

V srpnu 2004 ukradla dvojice ozbrojených maskovaných mužů obrazy Výkřik a Madona z muzea Edvarda Muncha v Oslu. Pachatelé byli dopadeni na jaře 2005, obrazy se podařilo najít až o rok později. Při vyšetřování vyšlo najevo, že o ně samé vlastně vůbec nešlo. Norské podsvětí se spektakulární loupeží nejslavnějšího z Munchových děl pouze pokusilo odvést pozornost od vyšetřování bankovní loupeže, při které byl v dubnu 2004 zastřelen policista.

Úspěšnost policie při hledání děl ukradených z muzeí je poměrně vysoká. Takto slavná díla jsou jen obtížně prodejná, což nahrává vyšetřovatelům. Ačkoli se často spekuluje o tom, že krádež toho či onoho obrazu byla provedena na objednávku, s odstupem času se většinou ukáže, že lupiči spíše jen využili příležitosti a nedostatečné ostrahy, přičemž neměli vůbec rozmyšleno, jak odcizená díla zpeněžit. Tak tomu bylo například s krádeží slavné Celliniho slánky z vídeňského Kunsthistorisches musea před pěti lety. Pachatel se nakonec v lednu 2006 sám přihlásil na policii.

Neplatí to však samozřejmě vždy. Americká FBI například již 18 let neúspěšně pátrá po 12 obrazech ukradených v březnu roku 1990 z Isabella Stewart Gardner Musea v Bostonu. Mezi pohřešovanými díly jsou mimo jiné tři Rembrandtovy obrazy, a dokonce i jeden od Vermeera.

PS: Týden po curyšské loupeži tiskové agentury informovaly, že švýcarská policie zajistila dva ze čtyř odcizených obrazů. Díla Clauda Moneta a Vincenta van Gogha byla v pondělí 18. února nalezena na zadním sedadle auta zaparkovaného v areálu curyšské univerzity.